 |
Solaris Urbino 18 Hybrid
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Solaris Bus & Coach S.A. to przedsiębiorstwo rodzinne z siedzibą w Bolechowie koło Poznania.
Produkuje nowoczesne autobusy miejskie, międzymiastowe, turystyczne, trolejbusy, autobusy specjalne, a także tramwaje.
Wszystkie produkty
Solaris Bus & Coach spełniają najwyższe standardy jakości.
Solaris Urbino 18 Hybrid to prawdziwa innowacja w stosunku do tradycyjnych autobusów z tradycyjnym napędem.
 |
Solaris Urbino 18 Hybrid
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Poszukując rozwiązania optymalnego, firma
Solaris Bus & Coach S.A. zdecydowała się na system hybrydowy produkowany przez firmę
Allison Transmission.
Doświadczenia zebrane podczas eksploatacji kilkuset autobusów w
Stanach Zjednoczonych przekonały zarząd firmy, że jest to najlepsza propozycja na rynku.
 |
Solaris Urbino 18 Hybrid
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Układ hybrydowy firmy
Allison jest rozwiązaniem łączącym pracę silnika spalinowego oraz napędu elektrycznego.
Dzięki zaawansowanemu sterowaniu, silnik cały czas pracuje w optymalnym zakresie obrotów, zaś nadwyżka jego mocy ładuje baterie podczas jazdy.
 |
Schemat autobusu Solaris Urbino 18 Hybrid. Układ hybrydowy firmy Allison jest rozwiązaniem łączącym pracę silnika spalinowego oraz napędu elektrycznego.
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Technologia ta pozwala również na odzyskiwanie energii pochodzącej z hamowania pojazdu, gromadzenie jej w bateriach i ponowne wykorzystanie do przyspieszenia autobusu.
Dieslowską część napędu stanowi silnik firmy
Cummins w wersji 178 kW (250-konnej) IBS ISBe5-250B o pojemności
6,7 litra.
 |
Przełącznik firmy Allison Transmission w Solaris Urbino 18 Hybrid
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Drugim elementem napędu autobusu i zarazem jego główną częścią jest system
Ep50 firmy
Allison Transmission.
Umieszczenie napędu hybrydowego w drugim wagonie autobusu w wieży po lewej stronie pozwala na uzyskanie do
52 miejsc siedzących.
Łączna liczba pasażerów, którzy jednocześnie mogą podróżować w
Solarisie Urbino 18 z napędem hybrydowym, to nawet
161 osób. Oczywiście liczba ta zależy od opcji, jaką wybierze klient.
 |
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Elementem uzupełniającym hybrydowego systemu napędowego są
umieszczone na dachu baterie oraz inwerter.
Rozkład mas
Solaris Urbino 18 Hybrid zapewnia również optymalne rozłożenie nacisków na osie.
Napęd Ev
To element centralny systemu hybrydowego, w którym dokonywane jest sumowanie (blending) momentu obrotowego silnika spalinowego oraz silników elektrycznych.
Składa się on m.in. z
2 silników elektrycznych, 2 synchronicznych sprzęgieł oraz
3 przekładni planetarnych.
Moduł
Ev wygląda podobnie do tradycyjnej skrzyni biegów.
Jednostka sterująca
To ostatni element układu.
Tworzą ją 2 moduły sterujące firmy
Allison serii 1000/2000.
Rolą pierwszej jednostki jest kontrolowanie i zarządzanie pracą napędu hybrydowego, podczas gdy druga jednostka odpowiada za współpracę z innymi układami pojazdu.
Baterie
Odpowiednio przetworzona energia, odzyskiwana w trakcie procesu hamowania, gromadzona jest w specjalnych bateriach zamontowanych na dachu autobusu.
Dzięki temu baterie nie wymagają doładowywania z zewnętrznych źródeł energii.
Okres działania kompletu
baterii niklowo-metalowo-wodorkowych NiMH o wadze 410 kg to około 6-7 lat w zależności od sposobu eksploatacji autobusu.
Silnik Diesla
Solaris Urbino 18 Hybrid wyposażony jest w silnik Diesla firmy
Cummins o pojemności
6,7 litra.
Osiąga moc 178 kW przy maksymalnym momencie obrotowym 1005 Nm i 1500 obrotach na minutę.
Jednostka napędowa zaadaptowana do systemu hybrydowego spełnia normę emisji spalin
Euro 5.
Podwójny moduł przetwornicy (DPIM)
Dual Power Inverter Module to jedna z istotniejszych części elektrycznego systemu
Allison.
DPIM składa się z dwóch modułów przetwornic
AC/DC - DC/AC, które ważą w sumie 75 kg.
 |
Solaris Urbino 18 Hybrid
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Solaris Bus & Coach, 09.10.2008
http://www.solarisbus.pl/busmania,ciekawostki,0,331.html
Solaris z przekładnią automatyczną ZF EcoLife
Pierwsze pojazdy wyposażone w nowy model przekładni automatycznej
ZF EcoLife opuściły już fabrykę w Bolechowie.
Solaris posiada w swojej ofercie szeroką gamę nowoczesnych rozwiązań technicznych pozostawiając klientom swobodę wyboru.
 |
Nowy model przekładni automatycznej ZF EcoLife
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Nowa skrzynia biegów przeznaczona jest do silników spełniających najostrzejsze normy emisji spalin
EEV czy
Euro 6.
ZF EcoLife jest zupełnie nowo skonstruowaną automatyczną skrzynią biegów o momencie obrotowym do 2000 Nm z wbudowanym retarderem pierwotnym zwiększającym skuteczność hamowania o około 40 procent.
Jednak zaleta, którą w nowym produkcie klienci docenią najbardziej sprowadza się do jego ekonomiczności.
ZF EcoLife pozwala zredukować zużycie paliwa o około 3-5 procent, co przekłada się również na odpowiednio mniejszą emisję spalin.
 |
Nowy model przekładni automatycznej ZF EcoLife
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Cechą wartą uwagi, w szczególności dla pasażerów, jest mniejszy hałas powodowany przez pojazd.
Przekładnia automatyczna
EcoLife może być również stosowana w autobusach o napędzie hybrydowym, czyli łączącym silnik spalinowy z silnikiem (bądź silnikami) elektrycznymi.
 |
“Czyste niebo nad Sosnowcem!” jako hasło Solaris Urbino 18 Hybrid w Sosnowcu
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Solaris już w 2006 roku, jako
pierwszy w Europie, wprowadził na rynek seryjnie produkowany hybrydowy autobus miejski.
Zdobyte od tego czasu doświadczenie producent zainwestował w dalszy rozwój, co poparte niezmiennie dobrymi wynikami sprzedaży, zapewnia mu niekwestionowany tytuł lidera w dziedzinie innowacji i przyjaznych środowisku rozwiązań.
 |
Autobus hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid na przystanku autobusowym
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Solaris Bus & Coach, 14.12.2009
http://www.solarisbus.pl/busmania,ciekawostki,0,518.html
Solaris Bus & Coach S.A.
Solaris Bus & Coach to polska firma rodzinna.
Założyciel firmy
Krzysztof Olszewski 15 lat zbierał doświadczenia w branży autobusowej, piastując kierownicze stanowiska w fabryce
Neoplan w Niemczech.
Wprowadzając w 1994 roku pierwszy niskopodłogowy autobus na polski rynek stał się pionierem w branży.
Dwa lata później
Krzysztof Olszewski wraz z żoną Solange otworzył własną fabrykę autobusów w podpoznańskim
Bolechowie.
Od początku produkcji opuściło ją już ponad
5.000 autobusów.
Pierwsze sukcesy były na lokalnym rynku.
Działalność eksportową firma rozpoczęła w 2000 roku, co w znacznym stopniu przyczyniło się do rozwoju przedsiębiorstwa.
Obecnie około 50% wyprodukowanych autobusów jest eksportowanych.
Autobusy Solaris jeżdżą nie tylko w
18 krajach Europy, ale także poza jej granicami.
Firma dostarczyła 225 nowoczesnych autobusów miejskich do
Dubaju w Zjednoczonych Emiratach Arabskich.
 |
Autobus miejski, tramwaj i trolejbus firmy Solaris Bus & Coach
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Historia firmy to ciągły i dynamiczny rozwój - odzwierciedlenie tego znaleźć można w ciągłym poszerzaniu oferty o coraz bardziej nowoczesne pojazdy.
Aktualnie są to przede wszystkim
niskopodłogowe autobusy miejskie oraz
niskowejściowe pojazdy miejskie i międzymiastowe typu
Low Entry.
 |
Tramwaj filmy Solaris Bus & Coach
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Wszystkie autobusy marki
Solaris spełniają najbardziej surowe europejskie normy emisji spalin.
Dodatkowo w ofercie są także
ekologiczne trolejbusy Trollino.
W 2006 roku zaprezentowano
pierwszy w Europie seryjnie produkowany
autobus z napędem hybrydowym.
Poza tym wzbogacono ofertę produktów o pojazdy specjalne:
autobusy lotniskowe oraz
mobilne stacje krwiodawstwa.
 |
Ambulans do pobierania krwi filmy Solaris Bus & Coach
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Autobusy marki
Solaris mają wiele charakterystycznych cech: przede wszystkim są wyprodukowane z najwyższej jakości stali odpornej na korozję oraz wyposażone w moduły podwozia i napędy dostarczane przez czołowych europejskich producentów.
Wszystkie
niskopodłogowe autobusy typu
Urbino oraz
Trollino posiadają asymetryczną szybę przednią, która umożliwia kierowcy lepszą widoczność, szczególnie podczas wjazdu na przystanek.
 |
Firmowy jamnik na karoserii Solaris Urbino 18 Hybrid
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Dodatkowym elementem wyróżniającym jest
zielony jamnik - symbol autobusów marki
Solaris - przyjazny dla środowiska i pasażerów, ekonomiczny oraz "niskopodłogowy".
W procesie rozwoju produkcji olbrzymią wagę firma przykłada do wymagań właścicieli, pasażerów oraz kierowców autobusów.
Celem jest zaspokojenie w równym stopniu potrzeb wszystkich klientów.
Dlatego priorytetami dla firmy są: bezpieczeństwo pasażerów i kierowcy, niezawodność, wysokiej jakości komponenty oraz dostępność części.
Ważna jest jasna konstrukcja i wzornictwo, zaprojektowane z myślą o kierowcach i pasażerach.
Dzięki nieustannemu dążeniu do perfekcji
autobusy Solaris prezentują innowacyjną i atrakcyjną formę oraz wygodne i przyjazne pasażerom wnętrze.
Cechy te świadczą o radości jaka płynie z budowania pojazdów marki
Solaris.
 |
Autobus hybrydowy Solaris Urbino 18 Hybrid na ulicach miasta
Foto: Solaris Bus & Coach
|
|
Celem zarządu firmy jest zdobycie pozycji
lidera na światowym rynku autobusowym.
Poza tym zarząd firmy chce udowodnić, że przedsiębiorstwo rodzinne dzięki swojej elastyczności i szybkim reakcjom na zmieniające się wymagania rynku, nawet w czasach globalizacji może dotrzymać kroku konkurencji.
Zarząd firmy jest przekonany, że miejsca wystarczy zarówno dla wielkich koncernów, jak również dla średnich przedsiębiorstw.
Zdaniem właścicieli firmy, gospodarka podobnie jak natura, potrzebuje różnorodności by umożliwić i wspierać rozwój.
http://www.solarisbus.pl/o_firmie.html