wydrukuj poleć znajomym zamów materiały
Od ilu lat pracuje Pani/Pan na różnych stanowiskach menedżerskich:

powyżej 20 lat
powyżej 15 lat
powyżej 10 lat
powyżej 5 lat
poniżej 5 lat
jeszcze nie byłam/-em menedżerem
nie chcę być menedżerem


Subskrypcja najnowszych ofert pracy





Nasi partnerzy:

rp.pl
gazeta.pl
onet.pl
interia.pl
wp.pl

Yavuz Sultan Selim nad Bosforem. Najszerszy na świecie i najdłuższy wiszący most kolejowy na świecie już otwarty 2016.08.26

Istanbul, Turcja - 26 sierpnia 2016 - Dziś został udostępniony do ruchu ogromny Most Sułtana Selima Groźnego. Jest to przeprawa drogowo-kolejowa autorstwa francuskiego konstruktora Michela Virlogeux. Łączy europejską i azjatycką część Stambułu. W ceremonii otwarcia uczestniczył m.in. prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan. Nowy most o szerokości 59 m, z dwoma czteropasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi, nosi imię Selima Groźnego - jednego z głównych budowniczych potęgi i prestiżu imperium osmańskiego. Most ma wysokość 323 m, czyli może rywalizować z wieżą Eiffla (324 m). Z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tysięcy aut. Opłata za przejazd samochodu z europejskiego brzegu na azjatycki ma kosztować 9,90 tureckich lir (3,4 USD), a w odwrotną stronę ma być darmowa. Łączny koszt budowy trzeciego mostu nad Bosforem, stanowiącego część megaprojektu drogowego Anatolia-Europa o długości 150 km, wyniósł ponad 900 mln dolarów. Ocenia się, że Most Selima Groźnego pozwoli zaoszczędzić rocznie 1,75 mld dolarów dzięki oszczędności czasu i energii potrzebnej do pokonania cieśniny w zatłoczonym 18-milionowym Stambule.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości aa.com.tr
 

Istanbul, Turcja – 26 sierpnia 2016

Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan otworzył dzisiaj trzeci most nad Bosforem.

Most, kolejny punkt na liście wielkich realizacji zaplanowanych przez niego w Stambule, jest dziełem francuskiego konstruktora Michela Virlogeux i ustanawia światowe rekordy.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości aa.com.tr
 
Drogowo-kolejowy Most Sułtana Selima Groźnego nad cieśniną Bosfor, obecnie najdłuższy wiszący most kolejowy na świecie, łączy europejską dzielnicę Stambułu Garipce z azjatycką dzielnicą Poyrazkoy.

Jest mostem hybrydowym - jednocześnie mostem wiszącym i z odciągami, a najwcześniejszy most tego typu to słynny Most Brooklyński w Nowym Jorku, ukończony w 1883 roku.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Most Sułtana Selima Groźnego ma najdłuższe na świecie przęsło - o długości 1408 metrów między dwoma pylonami, podczas gdy przęsło główne Mostu Brooklyńskiego to 486 m, a odległość między pylonami mostu (z lat 1986-88) nad Bosforem, Mehmeda II Zdobywcy, wynosi 1090 m.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Ten wcześniejszy most nad cieśniną oddzielającą Europę od Azji nazwany został na cześć tureckiego sułtana Mehmeda II Zdobywcy, który w roku 1453 zdobył Konstantynopol i zakończył istnienie cesarstwa bizantyńskiego.

Nowy most o szerokości 59 m, z dwoma czteropasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi, nosi imię Selima Groźnego - jednego z głównych budowniczych potęgi i prestiżu imperium osmańskiego.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Wmurowanie kamienia węgielnego pod ten inżynieryjny majstersztyk odbyło się w rocznicę zdobycia Konstantynopola przez wojska imperium osmańskiego w 1453 roku pod dowództwem Mehmeda II Zdobywcy.

W ceremonii 29 maja 2013 roku Erdogan uczestniczył jako premier Turcji.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Konstrukcja opracowana przez nazywanego "mistrzem mostów" Virlogeux jest odporna na nawiedzające Turcję wstrząsy sejsmiczne dzięki swojej elastyczności.

Budowa także ze względu na warunki geologiczne - strome brzegi Bosforu - była nie lada wyzwaniem technicznym, ponieważ część odciągów mocowano bezpośrednio do gruntu.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Obciążenie mostu dwoma liniami kolejowymi plus natężenie ruchu w Stambule stawiało wyzwanie niemniej poważne, rozwiązano je jednak dzięki hybrydowej konstrukcji.

Przy projekcie współpracował z Virlogeux szwajcarski inżynier Jean-Fracçois Klein.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
"Most ten stawia Turcję nie tylko na światowym poziomie, ale też na pierwszym planie”
- powiedział 68-letni konstruktor, który na swoim koncie ma takie realizacje, jak Most Normandzki (Pont de Normandie) nad bagnistymi rozlewiskami Sekwany łączący miasta Honfleur i Hawr oraz słynny Wiadukt Millau nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji.


Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Ten ostatni zasłynął dzięki nazwisku starchitekta sir Normana Fostera, ale rzeczywistym konstruktorem wiaduktu był francuski inżynier.

Most ma wysokość 323 m - nieco mniej niż wiadukt nad doliną Tarnu, gdzie najwyższy filar liczy 341 m, ale śmiało może rywalizować z wieżą Eiffla (324 m).

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Ocenia się, że Most Selima Groźnego pozwoli zaoszczędzić rocznie 1,75 mld dolarów dzięki oszczędności czasu i energii potrzebnej do pokonania cieśniny w zatłoczonym 18-milionowym Stambule.

Oczekuje się również, że uruchomienie mostu zmniejszy korki uliczne, odciąży o jedną trzecią oba starsze mosty i przyczyni się do poprawy jakości powietrza.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tys. aut.

Opłata za przejazd samochodu z europejskiego brzegu na azjatycki ma kosztować 9,90 tureckich lir (3,4 USD), a w odwrotną stronę ma być darmowa.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Łączny koszt budowy trzeciego mostu nad Bosforem, stanowiącego część megaprojektu drogowego Anatolia-Europa o długości 150 km, wyniósł ponad 900 mln dolarów.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości turkloydu.org
 
Krytycy tych projektów uważają, że rozciągnie to rozprzestrzenianie się metropolii w stronę Morza Czarnego.
Wskazują, że nie przeprowadzono badania oddziaływania na środowisko, a wiele dróg dojazdowych do nowego mostu prowadzi przez leśne tereny będące "zielonymi płucami" Stambułu.

Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com
 
Także nazwanie mostu imieniem Selima Groźnego nie wszystkim się podoba.
Alawici uznają nazwę za prowokację - podkreślają, że Selim, zwany również Okrutnym, prześladował tę szyicką mniejszość.

Most Sułtana Selima Groźnego
Tak wyglądała konstrukcja w lipcu 2016 roku, miesiąc przed oddaniem do użytku.
Foto dzięki uprzejmości wnp.pl
 
Sam Virlogeux powiedział, że wolałby, aby most nazwano imieniem Sinana - "jednego z największych architektów wszechczasów", budowniczego meczetu Sulejmana Wspaniałego (Sulejmanija).
Sinan działał w XVI w., u szczytu świetności imperium Osmanów.

Most Sułtana Selima Groźnego w budowie - rok 2015.
Foto dzięki uprzejmości polskieradio.pl
 
Meczet Sulejmana Wspaniałego na zboczach wzgórza nad Złotym Rogiem współtworzy charakterystyczną sylwetkę miasta nad Bosforem.
Drugi co do wielkości w Stambule, może pomieścić 5000 osób.
Nie pozostawiły na nim najmniejszej nawet rysy trzęsienia nawiedzające Stambuł - budowla stoi na fundamencie z cystern z wodą, absorbujących wstrząsy.

Most Sułtana Selima Groźnego
Tak wyglądał postęp prac w październiku 2015 roku.
Foto dzięki uprzejmości wnp.pl
 
Wśród tytanicznych zamierzeń byłego burmistrza Stambułu, obecnego prezydenta Turcji, ocenianych na ponad 40 mld dolarów znajduje się trzecie wielkie lotnisko dla metropolii i 45-kilometrowy kanał łączący Morze Czarne z Morzem Marmara równolegle do Bosforu, co pozwoli na rozładowanie natężenia ruchu w cieśninie.

Autor: PAP


http://www.pap.pl/  



ASTROMAN Magazine - 2011.07.03

The world's longest sea bridge spanning Jiaozhou Bay of Qingdao City in China

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1012  



ASTROMAN Magazine

Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).



Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, Ph.D.


wydrukuj ten artykuł
  strona: 1 z 1
polecamy artykuły
Fusion Genomics Turns to IBM Cloud to Help Support Advances Designed to Conquer Global Pandemics
Boeing, flydubai Sign Historic Deal for 225 737 MAX Airplanes Valued at USD27 billion
Cray Advanced Supercomputer to Assist Samsung's Research on Artificial Intelligence and Deep Learning
Rada Ministrów przyjęła Konstytucję Biznesu
Polski Fundusz Rozwoju nowym inwestorem w Grupie WB Electronics
Intelligent World Drive - five continents in five months. On the road to autonomous driving: Mercedes-Benz on automated worldwide test drive
BMW Connected further expands its digital ecosystem. BMW is now integrated with the Google Assistant
EICMA 2017: How Bosch is taking the motorcycle into the future. Bosch's two-wheeler and powersports business is growing twice as fast as the market
Raytheon Immersive Design Center wins Aviation Week 2017 Program Excellence award
Lockheed Martin Receives Contract to Develop Compact Airborne High Energy Laser Capabilities
Fujitsu, Lenovo and Development Bank of Japan form PC Joint Venture
Newest Cisco tech for the future of work will keep you occupied. Daylight Saving Time: Putting one extra hour to good use
Boeing HorizonX Invests in Advanced Materials Producer Gamma Alloys
For 10 years running, the Family Office Club is the premier community for more than 1,500 registered family offices who manage USD1 trillion+ in assets
SHIFT 2017: Intel Hosts Forum to Help Businesses Create New Revenue Opportunities in Midst of Digital Reset
strona główna  |  oferty pracy  |  executive search  |  ochrona prywatności  |  warunki używania  |  kontakt     RSS feed subskrypcja RSS
Copyright ASTROMAN © 1995-2017. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: TAU CETI.