Istanbul, Turcja - 26 sierpnia 2016 - Dziś został udostępniony do ruchu ogromny Most Sułtana Selima Groźnego. Jest to przeprawa drogowo-kolejowa autorstwa francuskiego konstruktora Michela Virlogeux. Łączy europejską i azjatycką część Stambułu. W ceremonii otwarcia uczestniczył m.in. prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan. Nowy most o szerokości 59 m, z dwoma czteropasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi, nosi imię Selima Groźnego - jednego z głównych budowniczych potęgi i prestiżu imperium osmańskiego. Most ma wysokość 323 m, czyli może rywalizować z wieżą Eiffla (324 m). Z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tysięcy aut. Opłata za przejazd samochodu z europejskiego brzegu na azjatycki ma kosztować 9,90 tureckich lir (3,4 USD), a w odwrotną stronę ma być darmowa. Łączny koszt budowy trzeciego mostu nad Bosforem, stanowiącego część megaprojektu drogowego Anatolia-Europa o długości 150 km, wyniósł ponad 900 mln dolarów. Ocenia się, że Most Selima Groźnego pozwoli zaoszczędzić rocznie 1,75 mld dolarów dzięki oszczędności czasu i energii potrzebnej do pokonania cieśniny w zatłoczonym 18-milionowym Stambule.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości aa.com.tr |
|
Istanbul, Turcja – 26 sierpnia 2016
Prezydent Turcji Recep Tayyip Erdogan otworzył dzisiaj trzeci most nad Bosforem.
Most, kolejny punkt na liście wielkich realizacji zaplanowanych przez niego w Stambule, jest dziełem francuskiego konstruktora Michela Virlogeux i ustanawia światowe rekordy.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości aa.com.tr |
|
Drogowo-kolejowy Most Sułtana Selima Groźnego nad cieśniną Bosfor, obecnie najdłuższy wiszący most kolejowy na świecie, łączy europejską dzielnicę Stambułu Garipce z azjatycką dzielnicą Poyrazkoy.
Jest mostem hybrydowym - jednocześnie mostem wiszącym i z odciągami, a najwcześniejszy most tego typu to słynny Most Brooklyński w Nowym Jorku, ukończony w 1883 roku.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Most Sułtana Selima Groźnego ma najdłuższe na świecie przęsło - o długości 1408 metrów między dwoma pylonami, podczas gdy przęsło główne Mostu Brooklyńskiego to 486 m, a odległość między pylonami mostu (z lat 1986-88) nad Bosforem, Mehmeda II Zdobywcy, wynosi 1090 m.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Ten wcześniejszy most nad cieśniną oddzielającą Europę od Azji nazwany został na cześć tureckiego sułtana Mehmeda II Zdobywcy, który w roku 1453 zdobył Konstantynopol i zakończył istnienie cesarstwa bizantyńskiego.
Nowy most o szerokości 59 m, z dwoma czteropasmowymi jezdniami i dwoma torami kolejowymi, nosi imię Selima Groźnego - jednego z głównych budowniczych potęgi i prestiżu imperium osmańskiego.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Wmurowanie kamienia węgielnego pod ten inżynieryjny majstersztyk odbyło się w rocznicę zdobycia Konstantynopola przez wojska imperium osmańskiego w 1453 roku pod dowództwem Mehmeda II Zdobywcy.
W ceremonii 29 maja 2013 roku Erdogan uczestniczył jako premier Turcji.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Konstrukcja opracowana przez nazywanego "mistrzem mostów" Virlogeux jest odporna na nawiedzające Turcję wstrząsy sejsmiczne dzięki swojej elastyczności.
Budowa także ze względu na warunki geologiczne - strome brzegi Bosforu - była nie lada wyzwaniem technicznym, ponieważ część odciągów mocowano bezpośrednio do gruntu.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Obciążenie mostu dwoma liniami kolejowymi plus natężenie ruchu w Stambule stawiało wyzwanie niemniej poważne, rozwiązano je jednak dzięki hybrydowej konstrukcji.
Przy projekcie współpracował z Virlogeux szwajcarski inżynier Jean-Fracçois Klein.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
"Most ten stawia Turcję nie tylko na światowym poziomie, ale też na pierwszym planie” - powiedział 68-letni konstruktor, który na swoim koncie ma takie realizacje, jak Most Normandzki (Pont de Normandie) nad bagnistymi rozlewiskami Sekwany łączący miasta Honfleur i Hawr oraz słynny Wiadukt Millau nad doliną rzeki Tarn w południowej Francji.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Ten ostatni zasłynął dzięki nazwisku starchitekta sir Normana Fostera, ale rzeczywistym konstruktorem wiaduktu był francuski inżynier.
Most ma wysokość 323 m - nieco mniej niż wiadukt nad doliną Tarnu, gdzie najwyższy filar liczy 341 m, ale śmiało może rywalizować z wieżą Eiffla (324 m).
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Ocenia się, że Most Selima Groźnego pozwoli zaoszczędzić rocznie 1,75 mld dolarów dzięki oszczędności czasu i energii potrzebnej do pokonania cieśniny w zatłoczonym 18-milionowym Stambule.
Oczekuje się również, że uruchomienie mostu zmniejszy korki uliczne, odciąży o jedną trzecią oba starsze mosty i przyczyni się do poprawy jakości powietrza.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Z przeprawy o długości 1,4 km będzie korzystać codziennie 135 tys. aut.
Opłata za przejazd samochodu z europejskiego brzegu na azjatycki ma kosztować 9,90 tureckich lir (3,4 USD), a w odwrotną stronę ma być darmowa.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Łączny koszt budowy trzeciego mostu nad Bosforem, stanowiącego część megaprojektu drogowego Anatolia-Europa o długości 150 km, wyniósł ponad 900 mln dolarów.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości turkloydu.org |
|
Krytycy tych projektów uważają, że rozciągnie to rozprzestrzenianie się metropolii w stronę Morza Czarnego.
Wskazują, że nie przeprowadzono badania oddziaływania na środowisko, a wiele dróg dojazdowych do nowego mostu prowadzi przez leśne tereny będące "zielonymi płucami" Stambułu.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Foto dzięki uprzejmości 3kopru.com |
|
Także nazwanie mostu imieniem Selima Groźnego nie wszystkim się podoba.
Alawici uznają nazwę za prowokację - podkreślają, że Selim, zwany również Okrutnym, prześladował tę szyicką mniejszość.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Tak wyglądała konstrukcja w lipcu 2016 roku, miesiąc przed oddaniem do użytku.
Foto dzięki uprzejmości wnp.pl |
|
Sam Virlogeux powiedział, że wolałby, aby most nazwano imieniem Sinana - "jednego z największych architektów wszechczasów", budowniczego meczetu Sulejmana Wspaniałego (Sulejmanija).
Sinan działał w XVI w., u szczytu świetności imperium Osmanów.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego w budowie - rok 2015.
Foto dzięki uprzejmości polskieradio.pl |
|
Meczet Sulejmana Wspaniałego na zboczach wzgórza nad Złotym Rogiem współtworzy charakterystyczną sylwetkę miasta nad Bosforem.
Drugi co do wielkości w Stambule, może pomieścić 5000 osób.
Nie pozostawiły na nim najmniejszej nawet rysy trzęsienia nawiedzające Stambuł - budowla stoi na fundamencie z cystern z wodą, absorbujących wstrząsy.
 |
Most Sułtana Selima Groźnego
Tak wyglądał postęp prac w październiku 2015 roku.
Foto dzięki uprzejmości wnp.pl |
|
Wśród tytanicznych zamierzeń byłego burmistrza Stambułu, obecnego prezydenta Turcji, ocenianych na ponad 40 mld dolarów znajduje się trzecie wielkie lotnisko dla metropolii i 45-kilometrowy kanał łączący Morze Czarne z Morzem Marmara równolegle do Bosforu, co pozwoli na rozładowanie natężenia ruchu w cieśninie.
Autor: PAP
http://www.pap.pl/
ASTROMAN Magazine - 2011.07.03
The world's longest sea bridge spanning Jiaozhou Bay of Qingdao City in China
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1012
ASTROMAN Magazine
Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).
Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, Ph.D.
|