 |
Konosuke Matsushita
Foto: Panasonic |
|
Filozofia biznesu według twórcy firmy - Konosuke Matsushity
"Firma jest podmiotem społecznym. Jej misją jest wniesienie wkładu do społeczeństwa. Firma musi egzystować w harmonii ze społecznością i środowiskiem."
Odpowiedzialność społeczna w Europie
Europejska działalność CSR firmy koncentruje się na trzech podstawach -
Środowisku, Społeczeństwie i Miejscu Pracy.
 |
Foto: Panasonic |
|
W działaniach firmy chcemy zachować zgodność z zasadami jej twórcy,
Konosuke Matsushity i wnosić istotny wkład w społeczność i środowisko, w których żyjemy.
 |
Foto: Panasonic |
|
Zasady, którymi kierują się pracownicy firmy Panasonic sformułował w 1932 roku Konosuke Matsushita – założyciel firmy.
Nasz Cel
"Uznając naszą odpowiedzialność, jako przemysłowców, poświęcimy się postępowi i rozwojowi społeczeństwa oraz dobrobytu, poprzez prowadzenie biznesu, tym samym polepszając jakość życia na całym świecie."
- Konosuke Matsushita, 1932
Jest to filozofia biznesu, którą kieruje się
Panasonic.
Uwzględnia naszą misję – wkład w budowę silnego i zamożnego społeczeństwa, poprzez prowadzenie działalności biznesowej.
Zasady postępowania
Nasza filozofia biznesu pozwala nam określić cele, podejście do pracy oraz ogólny kierunek w którym zmierza firma.
Składa się ona z
Naszego Celu, Credo Firmy oraz
Siedmiu Zasad.
Służą jako kompas, który pomaga ustalić i utrzymać właściwy kierunek rozwoju firmy.
Nasza filozofia ma charakter uniwersalny i obowiązuje niezależnie od miejsca, w którym pracujemy.
Credo firmy
Postęp i rozwój mogą być realizowane tylko poprzez połączony wysiłek każdego z pracowników firmy. Zjednoczeni w tym duchu, przyrzekamy uczciwie, starannie i z poświęceniem wypełniać nasze obowiązki.
Siedem Zasad
1. Działanie na rzecz społeczeństwa.
Będziemy zawsze postępować zgodnie z Naszym Celem, wiernie wypełniając nasze zobowiązania, jako przedsiębiorców, wobec społeczności, w których działamy.
2. Rzetelność i uczciwość.
Będziemy rzetelni i uczciwi we wszystkich działaniach biznesowych i postępowaniu osobistym. Nieważne, jak utalentowani i mądrzy jesteśmy, bez osobistej uczciwości nie możemy zyskać szacunku innych, ani budować szacunku wobec samych siebie.
3. Współpraca i duch zespołu.
Będziemy razem mobilizować umiejętności w celu osiągnięcia naszych wspólnych celów. Nieważne jak utalentowany jest każdy z nas osobno - bez współpracy i ducha drużyny nie będziemy niczym więcej poza nazwą firmy.
4. Nieustający wysiłek na rzecz postępu.
Będziemy nieustannie dążyć do zwiększenia naszego wkładu w społeczeństwo poprzez naszą działalność biznesową. Tylko tak możemy zrealizować Nasz Cel i pomóc w osiągnięciu długotrwałego pokoju i dobrobytu.
5. Skromność i uprzejmość.
Zawsze będziemy serdeczni i skromni respektując prawa i potrzeby innych w celu wzmocnienia dobrych stosunków społecznych i polepszenia jakości życia w naszych społecznościach.
6. Adaptacja.
Będziemy cały czas zmieniać nasz sposób myślenia i zachowania aby dostosować się do ciągle zmieniających się warunków dookoła nas, dbając o zachowanie harmonii z naturą by zagwarantować postęp i sukces naszych starań.
7. Wdzięczność
Nasze postępowanie wynikać będzie z poczucia wdzięczności za wszystkie korzyści, które otrzymaliśmy, pewni tego, że ta postawa będzie źródłem radości i witalności, pozwalając nam na przezwyciężenie wszystkich przeszkód, które napotkamy.
http://www.panasonic.pl
 |
Foto: Panasonic |
|
List od Prezesa Panasonic Corporation
Od czasu założenia naszej firmy w
1918 roku, we wszystkich działaniach kierowaliśmy się filozofią zarządzania, która nakłada na firmę obowiązek uczestnictwa w życiu społecznym i w rozwoju społeczeństwa poprzez działalność biznesową.
 |
Fumio Ohtsubo, President Panasonic Corporation
Foto: Panasonic |
|
Odpowiedzialność firmy wynika z faktu, że jest podmiotem społecznym.
W ostatnich latach na wielu polach nieustannie opracowywaliśmy zaawansowane produkty i usługi. Wśród nich znalazły się takie kategorie, jak elektronika konsumencka z telewizorami plazmowymi VIERA, aparatami LUMIX i pralko-suszarkami, elektronika samochodowa, wraz z systemami nawigacji oraz zintegrowane rozwiązania bezpieczeństwa domowego i przestrzeni życiowej, a także najnowocześniejsze komponenty elektroniczne wykorzystywane do budowy społeczeństwa informacyjnego.
Pierwszego października 2008 roku uczciliśmy 90-lecie istnienia naszej korporacji poprzez zmianę nazwy na
Panasonic Corporation.
Integrujemy również wszystkie nasze marki pod nazwą
Panasonic, zarówno w Japonii, jak i za granicą.
Pomimo zmiany nazwy będziemy kontynuować filozofię zarządzania, której twórcą jest założyciel firmy Konosuke Matsushita.
We wszystkich obszarach działalności będziemy nadal stosować się do podstawowych założeń wypływających z tej filozofii:
"
przedsiębiorstwo jest instytucją publiczną", "
klient w pierwszej kolejności" oraz "
zaczynaj każdy dzień z energią".
Tym sposobem, wszyscy pracownicy grupy działają pod wspólnym szyldem mierząc się z wyzwaniami codziennej pracy, do których zaliczają się również kwestie środowiska naturalnego i cyfrowego wykluczenia.
Wraz ze sloganem „
Panasonic ideas for life” będziemy kontynuować nasze wysiłki by tworzyć idee, które polepszają życie ludzi na świecie, chcąc zrealizować cel, jakim jest wniesienie wkładu w tworzenie lepszej przyszłości Ziemi, jak i dalszego rozwoju społeczeństwa.
Fumio Ohtsubo
President Panasonic Corporation
http://www.panasonic.pl
 |
Foto: Panasonic |
|
Panasonic Corporation
Panasonic Corporation jest jednym z największych producentów elektroniki konsumenckiej i przemysłowej na świecie.
Zatrudnia ponad
300.000 osób w 540 spółkach i wytwarza około
15.000 grup produktowych sprzedawanych na całym świecie.
 |
Panasonic Center Osaka
Foto: Panasonic |
|
Wartość sprzedaży netto:
7.765,5 miliardów jenów, według stanu na 31 marca 2009 roku.
 |
Panasonic Center Tokyo
Foto: Panasonic |
|
Nazwa firmy:
Od 01.08.2008 koncern przyjął nazwę
Panasonic Corporation
Wcześniejsza nazwa firmy to
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd.
Data założenia:
Marzec, 1918
Siedziba główna:
1006, Kadoma, Osaka 571-8501, Japonia
Tel. 81-6-6908-1121
http://www.panasonic.pl
Konosuke Matsushita
Konosuke Matsushita przychodzi na świat
27 listopada 1894 roku w
Wakayamie - małej wiosce, położonej na południe od
Osaki.
Jego ojciec to zamożny posiadacz niewielkich dóbr ziemskich i szanowany członek lokalnej społeczności.
 |
Konosuke Matsushita
Foto: Panasonic |
|
Niestety, kiedy
Konosuke jest jeszcze małym dzieckiem, ojciec, spekulując na rynku towarów podstawowych, traci cały majątek rodziny.
Po utracie posiadłości rodzina przenosi sie się do niewielkiego domu położonego w mieście. Aby wspomóc rodzinny budżet, młody
Konosuke zostaje wysłany do pracy.
Zaledwie 9-letni chłopiec, na rok przed skończeniem szkoły podstawowej, wyrusza do Osaki aby zostać pomocnikiem w sklepie.
W wieku 15 lat porzuca dotychczasową pracę i składa aplikację w
Osaka Electric Light Company gdzie otrzymuje stanowisko
technika zajmującego się przyłączaniem nowych punktów do sieci.
W wieku 22 lat awansuje na stanowisko inspektora - najwyższe dostępne dla zwykłego technika.
Rok później, rozczarowany brakiem perspektyw zawodowych,
w marcu 1918 roku postanawia założyć własną firmę.
Oszczędności w wysokości
100 jenów wystarczają na urządzenie
skromnego warsztatu zlokalizowanego w domu Matsushity.
Sprzedaż idzie kiepsko i
firma staje na krawędzi bankructwa, przed którym ratuje ją niespodziewane zamówienie 1.000 izolatorów przeznaczonych dla elektrycznych wentylatorów.
Za pierwszym zamówieniem podążają kolejne, zlecane przez zadowolonego klienta.
Zwiększenie płynności finansowej pozwala na nowe inwestycje – wynajęcie piętrowego domu na przedmieściach Osaki i
rozpoczęcie produkcji dwudrożnego gniazdka, które okazuje się rynkowym sukcesem.
Następne produkty okazują się równie udane – wśród nich
bateryjna lampa rowerowa, pierwsze masowo produkowane
żelazko elektryczne i pierwsze
trzylampowe radio.
W przededniu wybuchu II Wojny Światowej, dzięki serii udanych, innowacyjnych produktów, firma, której w międzyczasie zmienił nazwę na
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd, ma ugruntowaną pozycję na rynku.
W czasie wojny, jak wszystkie japońskie firmy, również
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd jest zmuszona dostosować profil swojej produkcji do realiów gospodarki wojennej.
Po zakończeniu działań zbrojnych, kiedy
władzę w Japonii przejmują alianci, Matsushita, mimo braku przesłanek, zostaje zaklasyfikowana, do grupy
zaibatsu – wielkich konglomeratów przemysłowo-bankowych kontrolowanych przez pojedyncze rodziny.
Decyzją władz Konosuke Matsushita traci kontrolę nad firmą, którą zbudował od podstaw.
Dzięki petycji sporządzonej przez związek zawodowy i podpisanej przez
15.000 pracowników, koncern wraca w ręce
Matsushity.
Lata powojenne to czas odbudowywania pozycji firmy, a także początek globalnej ekspansji.
 |
Konosuke Matsushita w 1951 roku
Foto: Panasonic |
|
W 1951 roku, w wieku 56 lat, Konosuke Matsushita odbywa pierwszą podróż do USA podczas, której ma okazję obserwować nowoczesny amerykański przemysł.
Postanawia przenieść innowacyjne rozwiązania na grunt japoński.
W tym celu
w 1952 roku podpisana zostaje pierwsza umowa współpracy pomiędzy
Matsushita Electric Industrial Co., Ltd a holenderską firmą
Philips.
Rok 1956 zastaje Japonię w polepszającej się sytuacji ekonomicznej.
Bogacące się społeczeństwo dawało firmie wielką szansę rozwoju, którą natychmiast dostrzegł
Konosuke Matsushita.
Ogłosił „
Plan 5 Lat” – program zakładający czterokrotne zwiększenie rocznej sprzedaży, wzrost zatrudnienia o 60% i zwiększenie aktywów z 3 do 10 miliardów jenów.
Zgodnie z planem, wynik miał zostać osiągnięty w 5 lat, lecz
Matsushita realizuje go w ciągu czterech.
W 1959 roku otwarta zostaje Matsushita Electric Corporation of America – nowojorska siedziba koncernu.
Wtedy też rozpoczyna się dynamiczna zagraniczna ekspansja firmy –
w 1961 roku powstaje pierwsza zagraniczna firma produkcyjna
National Thai, a w 1962 Matsushita Electric (Taiwan).
W 1961 roku Konosuke Matsushita rezygnuje z dotychczas pełnionej funkcji i obejmuje stanowisko honorowego prezesa.
W 1962 roku trafia na okładki magazynów „
TIME” i „
LIFE”, jako
jeden z największych przedsiębiorców tamtych czasów.
W 1973 roku Matsushita rezygnuje z aktywnej pracy zawodowej. Przechodząc na emeryturę obejmuje stanowisko
Senior Adviser.
Poświęca się pisaniu książek.
Jego książki: "
Thoughts on Man" oraz "
Japan at the Brink", osiągają status światowych bestsellerów.
W 1980 roku Konosuke Matushita zakłada Instytut Matsushita – organizację pożytku publicznego, której celem jest studiowanie i określanie
kierunków rozwoju Japonii w XXI wieku.
27 kwietnia 1989 roku, w wieku 94 lat,
Konosuke Matsushita, umiera.
http://www.panasonic.pl
ASTROMAN magazine