Koniec 2006 r. to pierwszy tzw. „kamień milowy”, kiedy została podsumowana realizacja zobowiązań offsetowych za okres 2003-2006. W tym czasie Ministerstwo Gospodarki zaliczyło firmie LMC zobowiązania, których wartość wyniosła 3,9 mld dol
.
– Jest to kwota o wiele większa, niż inwestor zobowiązał się przeznaczyć – podkreślił wiceminister gospodarki.
Jak powiedział wiceminister Paweł Poncyljusz, rządowi najbardziej zależy teraz na stworzeniu centrum serwisowego dla samolotów F16 w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr 2 w Bydgoszczy.
– Trwają na ten temat rozmowy między rządem a firmą. Jesteśmy blisko porozumienia w tej sprawie. Inwestycje w sektor lotniczy z pewnością poprawiłyby sposób patrzenia branży obronnej na realizację umowy offsetowej – dodał.
Dotychczasowe zaangażowanie firmy w realizację offsetu bezpośredniego osiągnęło wartość ok. 1,1 mld dol. i jest oceniane przez resort jako niewielkie.
Zaznaczył, że strona polska oczekuje w przyszłości od offsetodawcy przede wszystkim inwestycji finansowych w sektorze obronnym.
– Poza transferem nowoczesnych technologii, na wsparcie całego projektu potrzebne są często jeszcze pieniądze. Oczekujemy również jak największej liczby projektów, skierowanych do jednostek badawczo-rozwojowych przemysłu obronnego – wymieniał Paweł Poncyljusz. Wiceminister gospodarki poinformował również o nowym projekcie offsetowym dla zakładów radiowych Radmor w Gdyni.
- Pierwszy okres rozliczeniowy umowy offsetowej był czasem cennej nauki zarówno dla nas, jak i dla strony polskiej. – powiedział Philip N. Georgariou, dyrektor LMC ds. offsetu w Polsce. – Co ważniejsze, był to korzystny okres dla polskich firm, będących odbiorcami zobowiązań offsetowych. Wiele projektów prześcignęło bowiem harmonogram realizacji, dając szybciej korzyści offsetobiorcom.
***
W konferencji organizowanej przez Ministerstwo Gospodarki i Lockheed Martin Corporation na temat realizacji umowy offsetowej wzięli udział: Paweł Poncyljusz - wiceminister gospodarki, Philip N. Georgariou, dyrektor LMC ds. offsetu w Polsce, Tadeusz Pyrcak, dyrektor Departamentu Programów Offsetowych MG i Stan L. Ramirez – zastępca dyrektora LMC ds. Offsetu w Polsce.
Umowa offsetowa pomiędzy Skarbem Państwa a Lockheed Martin Corporation, związana z dostawą dla Sił Zbrojnych RP samolotów wielozadaniowych F-16, zawarta została 18 kwietnia 2003 r. Wartość umowy offsetowej wynosi 6.028,0 mln USD i stanowi ok. 170 proc. wartości umowy dostawy.
Offset
Offset (z ang. wyrównanie, kompensata) oznacza system kompensacji wydatków ponoszonych przez kraj dokonujący zakupów za granicą. Offset jest jednym z instrumentów przyczyniających się do rozwoju gospodarki.
Z uwagi na istotę polityki obronnej każde państwo przywiązuje szczególną uwagę do rozwoju przedsiębiorstw krajowego przemysłu obronnego oraz prac badawczo-rozwojowych dotyczących tego przemysłu. Jednak nie wszystkie potrzeby związane z obronnością i bezpieczeństwem państwa mogą być zaspokojone przez przemysł krajowy. Sytuacja taka zmusza rządy państw do importu uzbrojenia, kosztem lokowania stosownych zamówień w krajowym przemyśle obronnym. Instrumentem rekompensującym krajowemu przemysłowi dokonanie tych kosztownych zakupów – finansowanych ze środków budżetowych – jest właśnie offset, czyli wymuszona kooperacja między podmiotami krajowymi a zagranicznym dostawcą.
ZMIANA POLSKIEGO PRAWA OFFSETOWEGO
W dniu 13 stycznia 2007 r. weszła w życie ustawa z dnia 8 grudnia 2006 r. o zmianie ustawy o niektórych umowach kompensacyjnych zawieranych w związku z umowami dostaw na potrzeby obronności i bezpieczeństwa państwa (Dz. U. z dnia 29 grudnia 2006 r. Nr 251, poz. 1845).
Zgodnie z przepisami przejściowymi zawartymi w ww. nowelizacji ustawy:
1. W postępowaniach rozpoczętych i niezakończonych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy stosuje się przepisy dotychczasowe.
2. Do umów offsetowych zawartych przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy (10 umów offsetowych), w tym do ich wykonywania lub zmian, stosuje się przepisy dotychczasowe.