 |
20-lecie GfK Polonia, 23 września 2010 r.
Foto dzięki uprzejmości GfK Polonia
|
|
Warszawa - 17 października 2011
Jakie najbardziej uciążliwe bariery w działalności swoich firm dostrzegają polscy przedsiębiorcy?
W jaki sposób wielkość, zasięg, czy branża przedsiębiorstwa warunkuje postrzeganie największych przeszkód w prowadzeniu biznesu?
I w końcu,
jak przedsiębiorcy ocenią dotychczasową aktywność rządu w likwidacji barier i pomocy przedsiębiorcom w prowadzeniu ich działalności?
Prezentujemy
drugą część badania przeprowadzonego w
I połowie 2011 roku wśród polskich firm w ramach wspólnego projektu
BCC i Instytutu GfK Polonia pn. „Badania nad Przedsiębiorstwem”.
„Badania nad Przedsiębiorstwem”, to wspólny projekt BCC i Instytutu GfK przeprowadzony w I połowie 2011 roku w ramach Monitora Firm GfK Polonia - cyklicznego projektu badawczego realizowanym przez
GfK Polonia, którego
głównym celem jest obserwacja stanu obecnego i zmian w relacjach pomiędzy firmami.
Badanie realizowane jest raz w roku na kwotowej próbie przedsiębiorstw z uwzględnieniem klasy wielkości zatrudnienia, sektora własności, regionu oraz branży.
Próba badawcza liczy 2000 przedsiębiorstw (1757 firm) i administracji, w tym około 1000 małych firm o rocznych obrotach do 10 mln PLN i około 1000 dużych przedsiębiorstw o obrotach powyżej 10 mln PLN.
Metoda badawcza: wywiad bezpośredni (face-to-face).
Grupa GfK
Grupa GfK jest jednym z największych koncernów badawczych na świecie.
Zatrudnia około 10.000 osób w 115 firmach zlokalizowanych w ponad 100 krajach.
Grupa GfK jest dostawcą informacji wykorzystywanej w różnych sektorach gospodarki, niezbędnej do podejmowania strategicznych decyzji.
GfK. Growth from Knowledge
GfK Polonia
Zajmuje 3 miejsce w rankingu agencji badawczych w Polsce.
W 2010 roku osiągnęła obroty w wysokości 76,8 miliona złotych (2009: 65,3 miliona złotych).
Zatrudnia 213 osób.
Ranking największych barier w działalności firm
I. Zbyt wysokie koszty pracy (57%)
II. Nieprecyzyjne przepisy (53%)
III. Niestabilne prawo (41%)
IV. Skomplikowany system podatkowy (38%)
V. Niedostosowanie przepisów prawa pracy do realiów funkcjonowania (32%)
VI. Zbyt długo trwające procedury administracyjne (28%)
VII. Szara strefa i nieuczciwa konkurencja (24%) oraz zatory płatnicze, czyli opóźnienia w regulowaniu należności przez kontrahentów (również 24%)
VIII. Utrudniony dostęp do źródeł finansowania (15%)
IX. Wahania kursu złotego (13%)
X. Nadmierne kontrole (12%) oraz zbyt długie postępowania sądowe (także 12%)
Bariery z uwagi na wielkość firmy
Dla tzw.
mikrofirm najpoważniejszymi barierami są w pierwszej kolejności
zbyt wysokie koszty pracy (53%), a dopiero potem
nieprecyzyjne przepisy (45%).
Najmniejsze przedsiębiorstwa muszą liczyć każdy grosz, więc decyzja o zatrudnieniu kolejnego pracownika może przesądzić o ich być albo nie być.
Nie mają one również wystarczającego zaplecza ludzi i środków do walki z nadmierną biurokracją i na analizę bardzo skomplikowanych w Polsce przepisów.
To, co najmniejsi przedsiębiorcy wymieniają na drugim miejscu, czyli
nieprecyzyjne przepisy, jest natomiast największą bolączką korporacji (zatrudniających powyżej 250 pracowników) -
aż 63 % dużych firm najczęściej wskazuje na tę barierę.
Na drugiej pozycji wg korporacji plasuje się
niestabilne prawo (52%), a zaraz za nim
zbyt wysokie koszty pracy, które wskazała
połowa przedstawicieli dużych firm.
Wysokie koszty pracy są również największą przeszkodą dla sektora MŚP, czyli małych i średnich przedsiębiorstw (62%) – podobnie widziały to wspomniane
mikrofirmy.
Mikro i MŚP łączy jeszcze jedna bariera – nieprecyzyjne przepisy – które i jedna i druga grupa wskazała na drugim miejscu wśród największych barier w prowadzeniu działalności gospodarczej.
Skomplikowany system podatkowy, wymieniany na czwartej pozycji w ogólnym rankingu,
jest najbardziej uciążliwy dla największych (47%), potem kolejno dla
MŚP (42%) i
mikrofirm (33%).
Podobne tendencje widać także w postrzeganiu uciążliwości
nadmiernych kontroli – dla
mikrofirm nie wydają się one tak dużym problemem (zaledwie 5% wskazań), jak
dla sektora MŚP (18%) czy
korporacji (17%).
Im większa firma, tym boleśniej odczuwa zatory płatnicze, czyli opóźnienia w regulowaniu należności przez kontrahentów.
Na tę barierę wskazało
36% korporacji, 30% MŚP i tylko
16% mikroprzedsiębiorców.
Także
zbyt długie postępowania sądowe najbardziej bolesne są dla
korporacji (22%) i MŚP (15%), a znacznie mniej dla mikrofirm.
Zależność między wielkością firmy, a definiowanymi przez nie przeszkodami widać także w barierze, jaką jest
wahanie kursu złotego, najbardziej odczuwane przez
duże przedsiębiorstwa (25%), MŚP (15%), a najmniej przez
mikrofirmy (9%).
Odwrotna zależność, choć już bez tak wyraźnych różnic, widoczna jest w postrzeganiu
szarej strefy i nieuczciwej konkurencji.
Ta bariera
najbardziej szkodliwa jest dla mikrofirm – wskazała na nią
aż jedna czwarta przedstawicieli tej grupy, potem
dla MŚP (23%), a najmniej dla
korporacji, choć nadal wskaźnik ten wymieniany jest przez
ponad jedną piątą tych firm.
Na
niedostosowanie przepisów prawa pracy do realiów funkcjonowania firm najbardziej skarżą się
małe i średnie firmy (38%) i korporacje (37%), a nieco mniej –
mikroprzedsiębiorcy (26%).
Trudny dostęp do źródeł finansowania najbardziej odczuwają małe i średnie przedsiębiorstwa (17%), następnie mikrofirmy (14%) i korporacje (13%).
Bariery z uwagi na branżę
Zbyt wysokie koszty pracy najbardziej bolą firmy z branży budowlanej – wskazało tak
aż 66% – ale także
z sektorów: handlowego (57%), usługowego i przemysłowego (po 55%).
Nie ma zbyt widocznych różnic w postrzeganiu drugiej w ogólnym rankingu bariery jaką są
nieprecyzyjne przepisy, które najbardziej przeszkadzają firmom z
branży przemysłowej (55%), a nieco mniej – choć i tak blisko połowie –
firm usługowych (49%).
Podobna tendencja utrzymuje się w ocenie
niestabilnego prawa, które
najbardziej dokuczliwe jest dla przemysłu (45%), a najmniej
dla usług (39%).
Skomplikowany system podatkowy oceniany jest jako podobnie uciążliwy
dla wszystkich branż (36-39% odpowiedzi), a na
niedostosowanie przepisów do prawa pracy do realiów najbardziej narzeka branża budowlana (39%), a najmniej
usługowa (29%).
Także
zbyt długo trwające procedury administracyjne najbardziej przeszkadzają
w budownictwie (32%), zaś najmniej, pośród wszystkich branż,
usługom (26%).
Także
szara strefa i nieuczciwa konkurencja stanowi największy problem dla firm
z branży budowlanej (34%) i handlowej (25%).
Dla 30% przedstawicieli branży budowlanej, jak również
firm z sektora przemysłowego, poważną barierą są
opóźnienia w regulowaniu należności przez kontrahentów, znacznie mniej dokuczliwą
dla usług (18%).
Utrudniony dostęp do źródeł finansowania postrzegany jest przez wszystkie branże podobnie – od 14 do 16% wskazań.
Natomiast duże różnice widoczne są w odczuwaniu przez firmy
wahań kursu złotego – jest to
największy problem dla przemysłu (18%), a
najmniejszy dla usług (9%).
Podobnie postrzegane są
nadmierne kontrole – dotyczą one przede wszystkim
przemysłu (16%) i budownictwa (15%), a już nieco mniej
handlu (11%) i usług (9%).
Na
zbyt długie postępowania sądowe najbardziej narzeka
budownictwo (16%), mniej sektory
handlowy i usługowy (10%).
Bariery z uwagi na region
Dla przedsiębiorstw z północy kraju podstawową barierę w działalności stanowią
zbyt wysokie koszty pracy (50%) – mimo, że przedstawiciele tamtejszych firm wymieniali je na pierwszym miejscu, to jednak ten odsetek i tak jest mniejszy niż w przypadku przedsiębiorstw z pozostałych regionów, gdzie sięga
blisko 60 proc.
Nieprecyzyjne przepisy najbardziej utrudniają działalność firmom z regionu śląskiego (aż 65%) i południowego (61%), a w mniejszym stopniu przedsiębiorstwom funkcjonującym w
centralnej części Polski (42%) i regionie północnym (46%).
Istnieją spore rozbieżności w postrzeganiu trzeciej, z ogólnego rankingu, bariery w działalności firm, jaką jest
niestabilne prawo.
Jest to
istotny problem dla ponad połowy firm ze Śląska, a już nieco
mniejszy (na poziomie 35%) dla firm z północnej i centralnej Polski.
Wśród firm ze Śląska wystąpił także największy odsetek odpowiedzi wskazujących na zbyt skomplikowany system podatkowy – 45%, najmniejszy wśród firm z Północy (32%).
Także
na Północy kraju odnotowujemy
najmniej wskazań (24%) na niedostosowanie przepisów prawa pracy do realiów funkcjonowania niż w pozostałych regionach.
Najwięcej firm, które zwróciły uwagę na tę barierę jest na Śląsku (37%) oraz Południu Polski (38%).
Zbyt długo trwające procedury administracyjne są problemem dla zbliżonego odsetka polskich firm (od 26 do 29%).
Szara strefa i nieuczciwa konkurencja stanowią największy problem
dla przedsiębiorstw na Śląsku (32%), a już zdecydowanie mniejszy dla
firm z Zachodu kraju (16%).
Na zatory płatnicze najczęściej narzekają firmy z Południa (30%), a najmniej z regionu zachodniego (17%).
Warto zauważyć, że na
utrudniony dostęp do źródeł finansowania, jako na barierę, wskazało najmniej firm z
centralnej Polski (9%), zaś najwięcej przedsiębiorstw
ze Śląska (26%).
Z pewnością jest to efekt zarówno większej ilości kapitału jak również świadomości nt. możliwości jego pozyskania w otoczeniu stolicy (giełda, fundusze kapitałowe, dostępność wielu platform obrotu).
Także
na Śląsku najbardziej negatywnie odczuwane są wahania kursu złotego (17%), a najmniej uskarżają się na tę barierę
firmy z Północy (8%).
Dziesiątą pozycję w ogólnym rankingu barier, czyli
nadmierne kontrole i zbyt długie postępowania sądowe, to przeszkody oceniane na podobnym poziomie przez
wszystkie firmy w kraju (10-14%).
Bariery z uwagi na zasięg działania
Jeżeli wziąć pod uwagę skalę prowadzonej działalności, to
dla firm o zasięgu ogólnopolskim największym problemem są zbyt wysokie koszty pracy (67%), a dla firm międzynarodowych nieprecyzyjne przepisy (65%).
Tę barierę wskazało znacznie mniej firm o zasięgu
lokalnym (47%), choć – po zbyt wysokich kosztach pracy ocenianych przez te firmy na
poziomie 52% – zajmuje drugie miejsce w ich rankingu barier.
Firmom działającym ponadregionalnie i międzynarodowo przeszkadzają w podobnym stopniu niestabilne prawo i skomplikowany system podatkowy (45-49% odpowiedzi), w mniejszym stopniu problemy te dotyczą
firm regionalnych (37 i 32%).
Wyraźnie widać, że zazwyczaj firmy lokalne, w porównaniu z działającymi na ternie całego kraju i w skali międzynarodowej, nie odczuwają aż tak mocno uciążliwości związanych z różnymi barierami.
Wyraźnie te rozbieżności są widoczne – co zrozumiałe – np. w kwestii
niestabilności waluty.
Aż 36% firm o zasięgu międzynarodowym i 16% o zasięgu ogólnokrajowym wskazuje na tę barierę, a wśród przedsiębiorstw lokalnych – zaledwie 7%.
Rząd a likwidacja barier
Na pytanie o podejście administracji rządowej do likwidacji barier w działalności gospodarczej przedsiębiorcy odpowiedzieli, że rząd: nie podejmuje stosownych działań (47%) lub podejmuje ograniczone działania (39%).
Tylko 3 proc. przedsiębiorców uznało, że administracja rządowa jest aktywna w usuwaniu barier, a 12 proc. że nie jest w stanie tego ocenić.
Komentarz do badań
Witold Michałek, ekspert BCC ds. gospodarki
Zdecydowana większość przedsiębiorców, niezależnie od ich wielkości, branży czy regionu kraju jako główną barierę postrzega zbyt wysokie koszty pracy.
Oznacza to, że na skutek obciążeń związanych przede wszystkim z ponoszonymi przez firmy obowiązkowymi, pozapłacowymi kosztami pracy tzn. kosztami wszelkiego rodzaju ubezpieczeń emerytalnych, zdrowotnych, macierzyńskich, rodzinnych, świątecznych, urlopowych, subsydiów socjalnych itd., nie są one skłonne inwestować w sektory
pracochłonne ani zatrudniać pełnoetatowych pracowników.
Gdyby nie zbyt wysokie koszty pracy, silnie obniżające krajową i międzynarodową konkurencyjność polskich przedsiębiorstw, nie byłoby w naszym kraju tak silnego problemu bezrobocia, szczególnie wśród młodych ludzi oraz w regionach słabiej rozwiniętych gospodarczo.
Zmniejszyłaby się także szara sfera zatrudnienia i produkcji, bardzo szkodząca konkurencyjności legalnych firm.
Jednocześnie tak pożyteczne formy zatrudnienia jak umowa o dzieło czy umowa-zlecenie nie byłyby stosowane na tak szeroką skalę, przez co stały się ostatnio obiektem dość prymitywnej, ideologicznej krytyki.
Nieprecyzyjność przepisów oraz niestabilność prawa to następne najczęściej wymieniane bariery.
Wiąże się to przede wszystkim z nazbyt upolitycznionym oraz autokratycznym podejściem decydentów do procesu stanowienia prawa, gdzie konsultacje społeczne mają najczęściej jedynie fasadowy charakter, przez co projekty nowych przepisów podyktowane są albo bieżącymi potrzebami politycznymi albo przygotowywane są pośpiesznie, z wielką liczbą błędów, co z kolei powoduje ich niejednoznaczność a w konsekwencji konieczność wielokrotnej ich nowelizacji.
Z drugiej strony kontrole w firmach, wcześniej obiekt ciągłej krytyki ze strony przedsiębiorców, w wynikach badać nie stanowi poważniejszej bariery w ich bieżącej działalności, ponieważ zaledwie 12% badanych uznało je za istotny problem.
Wydaje się zatem, że nastąpiła w ostatnich latach duża poprawa w tej dziedzinie dzięki zmianom przepisów wypracowanym we współpracy ze środowiskami gospodarczymi.
Powyższe wyniki badań wskazują na silną potrzebę porządkowania i upraszczania przepisów odnoszących się do funkcjonowania przedsiębiorstw.
Potwierdzają to odpowiedzi na inne pytanie dotyczące oceny aktywności administracji przy znoszeniu barier.
Tutaj oceny były jeszcze bardziej jednoznaczne.
Zaledwie 3% przedsiębiorców uznało, że administracja jest wystarczająco aktywna przy usuwaniu barier.
Przytłaczająca większość (86%) stwierdza, że administracja rządowa i samorządowa albo w ogóle nie podejmuje takich działań albo są one bardzo ograniczone.
Konkluzja jest jednoznaczna.
Polska gospodarka aby utrzymać międzynarodową konkurencyjność musi pozbyć się krępujących jej rozwój barier, w szczególności tych, jakie już nie występują w innych rozwiniętych krajach.
Aby to osiągnąć,
niezbędna jest o wiele ściślejsza niż ma to miejsce obecnie współpraca pomiędzy rządem, władzami samorządowymi a środowiskiem przedsiębiorców w procesie przeglądu istniejących i tworzenia nowych regulacji i polityk gospodarczych.
Źródło: Business Centre Club
http://www.bcc.org.pl/Materialy-prasowe.238.0.html
Kontakt
GfK Polonia Sp. z o.o.
Smulikowskiego 4
PL-00-389 Warszawa
Tel. +48 22 43 41 000
Fax +48 22 43 41 010
E-Mail:
info.poland@gfk.com
Web:
www.gfk.pl
ASTROMAN magazine