wydrukuj poleć znajomym zamów materiały
Od ilu lat pracuje Pani/Pan na różnych stanowiskach menedżerskich:

powyżej 20 lat
powyżej 15 lat
powyżej 10 lat
powyżej 5 lat
poniżej 5 lat
jeszcze nie byłam/-em menedżerem
nie chcę być menedżerem


Subskrypcja najnowszych ofert pracy





Nasi partnerzy:

rp.pl
gazeta.pl
onet.pl
interia.pl
wp.pl

Richard Branson radzi jak dojść do fortuny i polecieć z dziewicą w kosmos 2010.08.08

Richard Branson spędza sen z powiek specjalistom od marketingu i zarządzania. Jego poczynania nie zgadzają się z podręcznikowymi zasadami prowadzenia biznesu, a mimo to jego kariera jest pasmem sukcesów. Wygląda jak zbuntowany artysta, bije zwariowane rekordy. W wieku 16 lat rzucił szkołę, aby się dobrze bawić. Zaczynał od zera. Obecnie w skład grupy kapitałowej Virgin wchodzi ponad 300 firm z własną marką, zatrudniających około 50.000 pracowników w 30 krajach. W 2009 roku przychód grupy Virgin wyniósł około 11,5 miliarda funtów, czyli około 18 miliardów dolarów.

Richard Branson z matką i butelką szampana na lotnisku Oshkosch na pustyni Mojave w Kalifornii.
Foto: Virgin Galactic / Mark Greenberg
 
Richard Branson
spędza sen z powiek specjalistom od marketingu i zarządzania.
Wygląda jak zbuntowany artysta, bije zwariowane rekordy, przyłapano go na popalaniu trawki i surfowaniu z nagą modelką na plecach.
W wieku 16 lat rzucił szkołę, by się dobrze bawić.

Richard Branson i jego partner w oknie samolotu WhiteKnightTwo na lotnisku Oshkosch na pustyni Mojave w Kalifornii.
Foto: Virgin Galactic / Mark Greenberg
 
Nie kop się z koniem” – ostrzegają starzy wyjadacze, uznając próby konkurowania z wielkimi koncernami za skazane na porażkę.
Richard Branson rzucił wyzwanie takim gigantom jak British Airways, Coca-Cola, Vodafone i... wygrał.

Foto: Virgin Galactic
 
Nie rozdrabniaj się, bo jeśli będziesz chciał robić wszystko, nie zrobisz niczego” – radzą profesorowie ekonomii.
Branson założył ponad 350 firm w tak różnych branżach, jak kolejnictwo, handel, hotelarstwo, wyścigi Formuły 1, turystyka kosmiczna i… – w każdej wychodzi na swoje.

Samolot WhiteKnightTwo będzie wynosił statek SpaceShipTwo na wysokość około 15 kilometrów, po czym rozpocznie on samodzielny lot.
Foto: Virgin Galactic
 
Pieniądz nie lubi rozgłosu” – mówią doświadczeni biznesmeni i zgodnie z tą maksymą unikają kontaktów z dziennikarzami.
Branson nieustannie gości w plotkarskich mediach, w rodzinnej Wielkiej Brytanii jest tak popularny jak David Beckham.

Samolot WhiteKnightTwo będzie wynosił statek SpaceShipTwo na wysokość około 15 kilometrów, po czym rozpocznie on samodzielny lot.
Foto: Virgin Galactic
 
Dziś ma już 60 lat i działa zbyt długo, by jego osiągnięcia dało się wytłumaczyć jedynie szczęściem.

Może więc wizerunek hippisa to jedynie maska, pod którą ukrył się wyjątkowo sprytny i wyrachowany biznesmen?

Statek kosmiczny skonstruowany w laboratoriach firmy Virgin Galactic, której właścicielem jest Richard Branson, ma regularnie wozić turystów w tzw. loty suborbitalne - na wysokość 100 km, bez wchodzenia na orbitę okołoziemską.
SpaceShipTwo może zabrać na pokład 8 osób - 6 "turystów" i 2 członków załogi. Pasażerowie będą mogli podziwiać Ziemię przez 15 okien umieszczonych w ścianach, podłodze oraz na dachu statku. Główną atrakcją pięciominutowego lotu będzie doświadczenie stanu nieważkości.
Foto: Virgin Galactic
 
A może Richard Branson udowadnia, że do wielkich pieniędzy dochodzi się nie tylko utartą drogą, ale i własną ścieżką, po której prowadzi go pasja, oryginalność i frajda.


Student bez matury


Albo skończysz w więzieniu, albo zostaniesz milionerem” – powiedział dyrektor szkoły w Stowe, któremu 16-letni uczeń zakomunikował, że rezygnuje z nauki.

SpaceShipTwo może zabrać na pokład 8 osób - 6 "turystów" i 2 członków załogi. Pasażerowie będą mogli podziwiać Ziemię przez 15 okien umieszczonych w ścianach, podłodze oraz na dachu statku.
Foto: Virgin Galactic
 
Nie wiadomo, czy rzeczywiście taki był przebieg tej rozmowy.
Jedynym źródłem informacji jest sam Branson, który wie, co czytelnicy lubią najbardziej.
Wydał już trzy autobiografie i – jak na wszystkim, czego się tknie – sporo na nich zarobił.

Boeing 787-9 Dreamliner firmy Virgin Atlantic.
Foto: Boeing
 
Równie bajkowa, choć niewykluczone, że prawdziwa, jest opowieść o jego pierwszym biznesie.
Postanowił zostać plantatorem choinek.
Kupił drzewka, zasadził w przydomowym ogrodzie i czekał, aż urośnie mu fortuna.
Niestety, zamiast niej pojawiły się króliki, które obgryzły rośliny.
Historyjka przemawia do wyobraźni zwłaszcza tych, którzy wiedzą, jak dalej potoczyła się kariera Bransona, i marzą, by pójść jego śladem.

Richard Branson zawieszony na linie nad Atlantykiem u wybrzeża Nowego Jorku. Na łodzi Virgin Challenger przepłynął w rekordowym czasie Atlantyk. W głębi amerykańska Statua Wolności.
Foto: Virgin
 
Niezrażony porażką podjął kolejną próbę.
Po rozstaniu ze szkołą założył gazetę.
Był to pierwszy z jego powszechnie uznawanych za absurdalne i niemożliwych do zrealizowania pomysłów.
Nastolatek bez matury zaczął wydawać czasopismo dla… studentów.

Richard Branson z puszką napoju Virgin-cola.
Foto: Virgin
 
Szybko okazało się, że ważniejszy od dyplomu jest pomysł.
Sobie tylko znanymi sposobami przekonał Johna Lennona i Micka Jaggera do udzielenia mu wywiadów.
I nakład redagowanego w domowej piwnicy „Student Magazine” wzrósł do 50 tysięcy egzemplarzy, przynosząc spore zyski.
Kupił za nie samochód, którym rozwoził po sklepach płyty.

Richard Branson na premierze gry Ghost Recon firmy Virgin Gaming.
Foto: Virgin Gaming
 
Wtedy wpadł na kolejny pomysł – po co wozić towar samemu, jeśli można go rozesłać.
Wraz z kolegą założył pierwszy w Wielkiej Brytanii sklep specjalizujący się w sprzedaży wysyłkowej płyt.
Nazwali go Virgin, czyli dziewica.

Byliśmy dziewicami w biznesie” – wyjaśnia tajemnicę prowokacyjnej nazwy.
Był to jednak również zręczny chwyt marketingowy, gdyż oferty przesłanej przez „dziewicę” trudno nie zauważyć.

Virgin Racing. Bolid F1 na torze Hungaroring w lipcu 2010.
Foto: Virgin Racing
 
Interes kręcił się znakomicie, po roku Branson mógł już otworzyć elegancki sklep muzyczny w centrum Londynu.
Jednocześnie uruchomił własną wytwórnię płytową, oczywiście również z magicznym słowem w nazwie – Virgin Records (Dziewicze nagrania).

Richard Branson na tle logo firmy Virgin Money.
Foto: Virgin Money
 
Legenda, stworzona rzecz jasna przez niego samego, głosi, że pierwsze studio nagrań mieściło się w starej stodole.
Jeśli faktycznie tak było, szybko się z niej wyprowadził.


„Tak” za miliard


Wielkie wytwórnie, w tym potentat EMI, uznały, że wydawanie płyt z muzyką instrumentalną to strata czasu i pieniędzy. Odesłały więc z kwitkiem Mike’a Oldfielda, który skomponował i wykonał na ponad 20 instrumentach utwory nienadające się do zatańczenia na dyskotece.

Richard Branson z dziennikarzami przed siedzibą firmy Virgin Money.
Foto: Virgin Money
 
Richard Branson
nie miał do dyspozycji sztabu specjalistów od marketingu i badań rynku. Dlatego płytę, która mu się podobała, bo była inna, wydał.
W ciągu roku album pod wyjątkowo niehandlowym tytułem „Tubullar Bells”, czyli Dzwony rurowe, sprzedał się w ponad pięciu milionach egzemplarzy.
23-letni Branson został milionerem.

Minęło trochę czasu i historia się powtórzyła.
Giganci fonografii znów nie potrafili wyjść poza schemat.
Tym razem odmówili wydania płyt zespołowi, który straszył wyglądem, a w tekstach piosenek szargał największe brytyjskie świętości, z królową na czele.
Virgin Records chętnie zaprosiła ich do swego studia.
Tak rozpoczęła się kariera zespołu Sex Pistols i muzyki punk.
A 27-letni Branson dołączył do elitarnego klubu multimilionerów.

W roku 1992 zastosował kolejną ze swoich ulubionych zasad: „Jeśli otrzymujesz dobrą propozycję, nie bój się powiedzieć: tak”.
I sprzedał Virgin Records firmie …której błędy tak perfekcyjnie wykorzystał.

Od wytwórni EMI zainkasował okrągły miliard dolarów.
Za taką sumę mógłby do końca życia pławić się w luksusie i zaspokajać każdą zachciankę. Kupił nawet w tym celu karaibską wysepkę Necker, w archipelagu – jakżeby inaczej – Wysp Dziewiczych (Virgin Islands), jednak pociąg do biznesu okazał się silniejszy od ochoty na wczesną emeryturę.

Przekształcił Necker w luksusowy kurort i zaczął wynajmować bogatym klientom, marzącym o wakacjach na wyspie, którą mają tylko dla siebie.
Płacili po 30 tysięcy dolarów za tydzień, więc wydatek szybko się Bransonowi zwrócił.

Brytyjscy dziennikarze zaczęli wówczas pisać, że wszystko, czego się tknie, zamienia w złoto.


Nie ma mocnych


Trudno się dziwić tym zachwytom, gdyż wyszedł zwycięsko nawet z pojedynku, w którym nikt nie dawał mu żadnych szans.

Niezwykle intratne loty przez Atlantyk zdominowały trzy linie lotniczeBritish Airways oraz amerykańskie TWA i PanAm.
Potencjalnych konkurentów eliminowały, stosując dumpingowe ceny.
Gdy Richard Branson rzucił im wyzwanie, tworząc Virgin Atlantic, również sięgnęły po ten sprawdzony chwyt.
Bezskutecznie.

Firmy grupy Virgin zarejestrowane w Europie – część 1
Źródło: Virgin
 
Rywalizował z nimi nie tylko ceną, ale przede wszystkim jakością
.
Zmniejszył liczbę foteli w samolocie, dając pasażerom więcej miejsca, w oparciach siedzeń zamontował ekrany telewizyjne.
W klasie biznesowej podróżni mogli korzystać z biblioteki, barku, a nawet usług masażystek. Przekonał też księżną Dianę, by została matką chrzestną pierwszego samolotu!

Tego nie mogły przeoczyć żadne media, więc od razu zyskał potężną i – co najważniejsze – darmową reklamę.

Dziś Virgin Atlantic dysponują około 40 samolotami i należą do najmocniejszych graczy w branży lotniczej.

Firmy grupy Virgin zarejestrowane w Europie – część 2
Źródło: Virgin
 
Podobnym sukcesem zakończył się podbój rynku telefonii komórkowej.
Szukający nowych pomysłów Branson zauważył, że nie trzeba budować własnej sieci, lecz można wykorzystać już istniejącą infrastrukturę i jedynie świadczyć usługi telekomunikacyjne.
W ten sposób zapoczątkował erę tzw. telefonii wirtualnej.
Przy okazji uprościł taryfy, wprowadził darmową pocztę głosową i firma Virgin Mobile w ciągu roku zdobyła w Wielkiej Brytanii ponad milion klientów.

Firmy grupy Virgin zarejestrowane w Europie – część 3
Źródło: Virgin
 
Gdy dołączyła do rynkowych liderów, po raz kolejny odpowiedział na dobrą propozycję „tak” i w 2006 roku sprzedał ją koncernowi NTL za półtora miliarda dolarów!


Na słoniu do parlamentu


O fenomenie Bransona pisze się już książki. Ich autorzy próbują odkryć przyczyny jego sukcesów, osiąganych wbrew regułom rządzącym wielkim biznesem.

Kevin Keller, amerykański badacz technik marketingu, wskazuje na utożsamienie marki Virgin z osobowością jej twórcy.
Branson wyłamuje się ze stereotypu biznesmena odizolowanego w luksusowym biurowcu od zwyczajnego świata.
Zachowuje się dokładnie odwrotnie.

Na łodzi Virgin Challenger przepłynął w rekordowym czasie Atlantyk, potem pokonał tę samą trasę największym na świecie balonem.
Kilka ryzykownych przedsięwzięć omal nie skończyło się katastrofą: wpadł do Morza Irlandzkiego, rozbił się w górach Atlas.
To przemawia do wyobraźni, a ponieważ wszystkiemu, co robi, patronuje logo Virgin, firmowa nazwa automatycznie kojarzy się z jego wizerunkiem. „Virgin to Branson, a Branson to świeżość, przygoda, nowe wyzwania, luz, sława”.

Firmy grupy Virgin zarejestrowane w Ameryce Północnej.
Źródło: Virgin
 
Kto nie chciałby otrzeć się o te wspaniałości?
Dlatego tak wiele osób zamiast statecznymi i przewidywalnymi do bólu liniami British Airways woli polecieć przez ocean samolotem Virgin Atlantic, zamiast „zwykłym” pociągiem przejechać się Virgin Trains, zamiast pitej przez wszystkich coca-coli, sięgnąć po Virgin-colę.

Branson zaczynał biznesową karierę w branży muzycznej i doskonale wie, jak ważne w show-businessie jest ciągłe przypominanie o sobie i przyciąganie uwagi opinii publicznej. Czyli potencjalnych klientów.

Gdy promował nową firmę (Virgin Bride) zajmującą się aranżowaniem wesel, pojawił się na ulicach Londynu w sukni panny młodej.

Podbój amerykańskiego rynku przez Virgin Mobile rozpoczął od happeningu na nowojorskim Times Square – „ubrany” jedynie w kilkadziesiąt komórek zawisł na ramieniu dźwigu.

Niechęć polityków indyjskich do otwarcia portów lotniczych dla samolotów linii Virgin przełamał, podjeżdżając pod gmach parlamentu na słoniu.

Który ze współczesnych biznesmenów pozwoliłby sobie na takie szarganie swego majestatu?

Firmy grupy Virgin zarejestrowane w Azji.
Źródło: Virgin
 
Adam Morgan, autor książki „Eating The Big Fish” (Zjadając wielką rybę),
zauważa, że rzucić wyzwanie potężnym koncernom, czyli tytułowym „wielkim rybom”, może każdy, ale szanse na sukces ma tylko ten, kto potrafi wywołać powszechne zainteresowanie swoją walką.

W tej sztuce Branson nie ma sobie równych.


Lord Richard, Pan Galaktyki


Jeśli uważasz, że coś jest niemożliwe, powiedz o tym Richardowi, a zobaczysz, jak bardzo się mylisz” – oznajmił 20 lat temu na konferencji prasowej wiceprezes Virgin Atlantic David Tait.

Od tego czasu Branson zrealizował tyle niemożliwych projektów, że już każde jego „szaleństwo” traktuje się poważnie.
Gdy więc na początku XXI wieku zapowiedział uruchomienie biura podróży Virgin Galactic organizującego wyprawy w kosmos, nikt nie kpił z absurdalnego pomysłu i natychmiast ustawiła się kolejka chętnych.

Firmy grupy Virgin zarejestrowane w Afryce i Australii.
Źródło: Virgin
 
Co prawda w roku 2001 pierwszego turystę wysłali na orbitę Rosjanie, ale Denis Tito musiał zapłacić za tę przyjemność 10 mln dolarów.
Dziś cena wzrosła do 20 mln dolarów.
A przedsiębiorczy Anglik zaoferował lot za jedyne... 200 tysięcy dolarów.
I wiedział, co robi.

Od kilku lat w tajemnicy współpracował z amerykańskim konstruktorem Burtem Rutanem, projektantem pierwszego samolotu, który bez lądowania i tankowania w powietrzu okrążył Ziemię.

W przedsięwzięcie zaangażował się też inny miliarder, Paul Allen, współtwórca Microsoftu.

W 2004 roku przeprowadzono wstępny test.
Potężny samolot nazwany przez Rutana „Białym rycerzem” (White Knight) wyniósł na wysokość 15 km mniejszą, trzyosobową maszynę – SpaceShipOne (SS1).
Po osiągnięciu tego pułapu SS1 oderwał się od statku matki, jego pilot uruchomił silniki rakietowe i osiągnął orbitę okołoziemską.
Niespełna półtorej godziny później bezpiecznie wylądował w bazie na pustyni Majove, w Kalifornii.

Szlak został przetarty i można było przystąpić do budowy samolotów dla turystów.
Branson znów okazał się Midasem i zarobił na przedsięwzięciu jeszcze przed jego rozpoczęciem.

Potencjalnych klientów zaprosił na swoją wyspę, przekonał do projektu, wpisał na listę oczekujących i pochwalił się dziennikarzom, że miejsca na pierwsze loty są już zarezerwowane.

Efekt był nietrudny do przewidzenia – liczba chętnych rosła w błyskawicznym tempie. Branson zaczął więc pobierać od nich zaliczki, skromne 10–20 tysięcy dolarów.
Ponieważ zgłosiło się – według jego słów – 14 tysięcy osób, łatwo policzyć, że zebrał grubo ponad 100 mln dolarów.

Na początku grudnia 2009 roku w bazie lotniczej w Majove, w asyście gubernatora Kalifornii Arnolda Schwarzeneggera, pokazał udoskonaloną wersję samolotu SS1, noszącego już właściwą, czyli zawierającą magiczne słowo, nazwę – Virgin Space Ship Enterprise.

Pierwsi pasażerowie mają wejść na jego pokład w tym roku.
Branson zadbał oczywiście o odpowiednią dawkę sensacji, gwarantującą mu darmową reklamę na całym świecie.
Zapowiedział, że sam zasiądzie za jej sterami i w kosmos wyprawi całą swoją rodzinę, łącznie z wiekowymi rodzicami.

Pół żartem, pół serio przedstawił się jako „Lord Richard of Galactic”.
Do tytułu szlacheckiego ma pełne prawo, gdyż nadała mu go królowa Elżbieta II, a „Dziewicze Galaktyki” tworzy i podbija sam.



Prawa które pomagają dojść do fortuny – według Richarda Bransona



1. Wymyśl sposób na siebie – jak się sprzedać, by wywołać zainteresowanie innych ludzi. Kto zainteresuje się ciężko pracującym facetem, który zarabia wiele milionów?
Już bardziej przyciągnie uwagę facet, który bawi się, wywołuje skandale, ma niecodzienne zaskakujące pomysły i przy okazji nabija sobie kiesę ogromnymi pieniędzmi.
Ty też powinieneś być oryginalny, inny niż wszyscy – tacy ludzie przyciągają uwagę otoczenia, a to już pierwszy krok do kontaktów, które mogą... sprzyjać fortunie.

2. Wierz w siebie. Wierz sobie.

3. Nie wierz innym. Nie słuchaj ich rad, ale pamiętaj, że mogą mieć rację.

4. Nie ma rzeczy niemożliwych. Zastanów się, jak osiągnąć cel, nie myśl natomiast jakie przeszkody mogą to uniemożliwić.

5. Zabezpiecz się, nawet wówczas, gdy wydaje ci się, że wszystko pójdzie zgodnie z planem. Świadomość ubezpieczenia pomoże ci z większą pewnością siebie walczyć o swoje.

6. Liczy się pomysł na robienie wielkich pieniędzy, ale tak naprawdę najważniejsza jest otoczka, w jakiej ten pomysł sprzedajesz. Nie lekceważ tego opakowania, to ono może zagwarantować sukces pomysłu, który na pierwszy rzut oka wydawał się nie najlepszy.

Kazimierz Pytko

Focus.pl - 07.08.2010

http://www.focus.pl/cywilizacja/zobacz/publikacje/z-dziewica-w-kosmos/nc/1/  


Obecnie w skład grupy kapitałowej Virgin wchodzi ponad 300 firm zarejestrowanych pod własną marką na całym świecie, zatrudniających około 50.000 pracowników w 30 krajach.

Przychód roczny grupy Virgin w 2009 roku wyniósł około 11,5 miliarda funtów brytyjskich, czyli około 18 miliardów dolarów USA.



Zapraszamy do zapoznania się z innymi artykułami na ten temat zamieszczonymi wcześniej w ASTROMAN Magazine.


ASTROMAN Magazine - 2010.01.01

Apron construction contract awarded for Spaceport America


http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=633  


ASTROMAN Magazine - 2009.08.02

Virgin Galactic zaprezentował WhiteKnightTwo


http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=551  


ASTROMAN Magazine - 2009.06.01

Virgin America First Airline to Offer Fleetwide WiFi


http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=513  


ASTROMAN Magazine - 2009.05.24

Taksówka na orbitę


http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=503  


ASTROMAN Magazine - 2008.01.29

Zrób sobie wycieczkę w kosmos


http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=315  


ASTROMAN Magazine - 2007.09.08

Kosmiczny port lotniczy


http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=269  



ASTROMAN magazine


wydrukuj ten artykuł
  strona: 1 z 1
polecamy artykuły
Airbus: Indigo Partners doubles existing A320neo Family order with commitment for additional 430 aircraft valued at USD49.5 billion
Fusion Genomics Turns to IBM Cloud to Help Support Advances Designed to Conquer Global Pandemics
Boeing, flydubai Sign Historic Deal for 225 737 MAX Airplanes Valued at USD27 billion
Cray Advanced Supercomputer to Assist Samsung's Research on Artificial Intelligence and Deep Learning
Rada Ministrów przyjęła Konstytucję Biznesu
Polski Fundusz Rozwoju nowym inwestorem w Grupie WB Electronics
Intelligent World Drive - five continents in five months. On the road to autonomous driving: Mercedes-Benz on automated worldwide test drive
BMW Connected further expands its digital ecosystem. BMW is now integrated with the Google Assistant
EICMA 2017: How Bosch is taking the motorcycle into the future. Bosch's two-wheeler and powersports business is growing twice as fast as the market
Raytheon Immersive Design Center wins Aviation Week 2017 Program Excellence award
Lockheed Martin Receives Contract to Develop Compact Airborne High Energy Laser Capabilities
Fujitsu, Lenovo and Development Bank of Japan form PC Joint Venture
Newest Cisco tech for the future of work will keep you occupied. Daylight Saving Time: Putting one extra hour to good use
Boeing HorizonX Invests in Advanced Materials Producer Gamma Alloys
For 10 years running, the Family Office Club is the premier community for more than 1,500 registered family offices who manage USD1 trillion+ in assets
strona główna  |  oferty pracy  |  executive search  |  ochrona prywatności  |  warunki używania  |  kontakt     RSS feed subskrypcja RSS
Copyright ASTROMAN © 1995-2017. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: TAU CETI.