|
Rafineria gdańska Grupy LOTOS S.A.
Foto: Grupa LOTOS S.A.
|
|
W
gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS S.A. zakończyła się dzisiaj budowa
zintegrowanej instalacji destylacji atmosferyczno-próżniowej CDU/VDU.
To najważniejsza instalacja produkcyjna budowana w ramach
Programu 10+.
CDU/VDU pozwoli na zwiększenie nominalnych zdolności przerobu ropy naftowej
o 75% do 10,5 mln ton rocznie.
„To jeden z najważniejszych dni w historii firmy i jej pracowników, ponieważ instalacja CDU/VDU, którą dziś przekazujemy do uruchomienia, w nadchodzącym roku pozwoli na zwiększenie przerobu ropy naftowej do 7-8 mln ton, a po uruchomieniu wszystkich instalacji Programu 10+, pozwoli osiągnąć nominalną wartość 10,5 mln ton.” – powiedział
Paweł Olechnowicz, prezes zarządu Grupy LOTOS S.A.
„ Historię każdej rafinerii mierzy się przyrostem mocy przerobowych – ten kamień milowy już za nami, to również początek zwrotu środków zainwestowanych w 10+” – dodał
prezes Paweł Olechnowicz.
Popyt na paliwa motorem rozwoju
Kilka lat temu nakreślono w pomorskim koncernie strategię rozwoju, której fundamentem jest stale i dynamicznie rozwijający się rynek paliw w Polsce oraz rosnąca na nim pozycja Grupy LOTOS.
Produkcja polskich rafinerii nie wystarczała już wtedy, aby pokryć potrzeby paliwowe kraju, które co roku rosną w tempie kilku procent.
Według zeszłorocznego raportu POPiHN oraz danych Ministerstwa Finansów zaimportowano około
9,5 mln m3 paliw, czyli około
37% potrzeb rynkowych.
|
Rafineria gdańska Grupy LOTOS S.A.
Foto: Grupa LOTOS S.A.
|
|
Od wielu lat rosnący popyt na krajowym rynku jest przesłanką dla gdańskiego rozwoju.
Grupa LOTOS rozpoczęła procesy inwestycyjne w rozwój sieci sprzedaży oraz w instalacje produkcyjne – najpierw roczny przerób ropy wzrósł do 4,5 mln ton, a następnie do 6 mln ton. Właśnie stąd wziął się pomysł na
Program 10+, aby przetwarzać więcej ropy i bardziej efektywnie.
Zintegrowana destylacja ropy naftowej
Nowa, zintegrowana instalacja destylacji atmosferycznej i próżniowej, która w nomenklaturze rafineryjnej nazywana jest instalacją „
CDU/VDU” pozwoli
Grupie LOTOS na zwiększenie nominalnych zdolności przerobowych ropy naftowej
z poziomu 6 mln ton do 10,5 mln ton, czyli wzrost o 75%.
„Nowa instalacja CDU/VDU jest drugim ciągiem destylacji ropy w gdańskiej rafinerii. Wraz z jej uruchomieniem wzrośnie również możliwość przerobu różnych gatunków surowca – w tym rop cięższych, bardziej zasiarczonych o wyższej liczbie kwasowej. Zwiększy się bezpieczeństwo ruchu rafinerii, modyfikacji ulegnie strategia remontów postojowych. Reasumując będzie to miało istotnie korzystny wpływ na efektywność działalności operacyjnej” – powiedział
Marek Sokołowski, wiceprezes zarządu, dyrektor ds. produkcji i rozwoju Grupy LOTOS.
|
Rafineria gdańska Grupy LOTOS S.A.
Foto: Grupa LOTOS S.A.
|
|
Zakończenie budowy instalacji oznacza, że wszystkie jej elementy zostały sprawdzone, przetestowane i skalibrowane. To dokładna, wymagająca precyzji praca.
Na tym etapie inwestycji przyszły użytkownik instalacji włącza się do prac rozruchowych, angażowane są również służby utrzymania ruchu.
Taka współpraca z wykonawcą inwestycji pozwala na pełne poznanie i płynne przejęcie instalacji do rozruchu technologicznego.
W przypadku instalacji
CDU/VDU rozruch koordynuje 25-osobowy zespół, w skład którego wchodzą przedstawiciele pionów ds. produkcji, techniki, technologii oraz rozbudowy rafinerii techniki, technologii i remontów Grupy LOTOS – czyli głownie specjaliści, którzy będą prowadzić eksploatację nowej instalacji.
CDU/VDU w liczbach
Przy realizacji samej instalacji
CDU/VDU wykonano 10 tys. m3 fundamentów, 7 tys. m2 posadzek, zmontowano 2 tys. ton konstrukcji stalowych, zamontowano kilkadziesiąt wymienników ciepła, kilkanaście sekcji chłodnic powietrznych i kolumn, 2 piece, 80 pomp, prawie 2 tys. t rurociągów, ułożono 130 km kabli elektrycznych, 80 km kabli KiA, podłączyło ponad 2 tys. urządzeń automatycznych (KiA), założono prawie 50 tys. m2 izolacji.
Na uwagę zasługuje także, przygotowany w każdym detalu i precyzyjnie przeprowadzony przez specjalistów firmy
Lurgi, transport i montaż jednego z największych aparatów na terenie rafinerii – nowej, 68-metrowej kolumny destylacyjnej.
W szczytowym okresie na instalacji pracowało jednocześnie ponad 800 osób.
Wdrożone wysokie standardy bezpieczeństwa spowodowały, że poza kilkoma drobnymi skaleczeniami nie doszło na placu budowy
CDU/VDU do poważniejszych zdarzeń wypadkowych. Ale nawet te drobniejsze były szczegółowo analizowane i omawiane z firmami wykonawczymi, aby wyciągnąć z nich konstruktywne wnioski do dalszej poprawy bezpieczeństwa realizowanych prac.
Łącznie do tej pory, na placach budowy
Programu 10+ przepracowano ponad 10 mln roboczogodzin. Co jest warte podkreślenia, wskaźnik wypadkowości przy realizacji
Programu 10+ jest niższy od średniej zachodnioeuropejskiej (<2,6) i wynosi obecnie 1,7. Tak dobry, niski wynik osiągnięto wliczając okres szczytu zatrudnienia, gdy na terenie rafinerii pracowało dodatkowe 3,5 tys. osób z 80 firm wykonawczych.
10+ zgodnie planem
Oprócz zakończonej właśnie budowy instalacji
CDU/VDU, latem i jesienią 2009 roku zakończono w
gdańskiej rafinerii Grupy LOTOS budowę
instalacji hydro-odsiarczania oleju napędowego (HDS), pomocniczego
kompleksu aminowo-siarkowego (KAS) oraz
wytwórni wodoru (HGU).
„Na początku grudnia 2009 roku Program 10+ przekroczył 93% zaawansowania realizacji” – powiedział
Zbigniew Paszkowicz, dyrektor ds. rozbudowy rafinerii w Grupie LOTOS.
„Zgodnie z planem do końca przyszłego roku zamierzamy zakończyć budowę i przekazać do uruchomienia dwie kończące realizacje przyjętego zakresu prac instalacje produkcyjne – łagodny hydrokraking (MHC) oraz przerobu ciężkiej pozostałości próżniowej (ROSE).”
„Ostatni rok realizacji Programu 10+ będzie równie intensywny. Wysoki wskaźnik zaawansowania realizacji prac oznacza zakończoną fazę projektowania i dostaw, ale mamy nadal dużo zadań do wykonania na naszym terenie. Musimy zachować pełną koncentracje do wykonania ostatniej spoiny na ostatniej instalacji, jej uruchomienia i uzyskania stabilnej produkcji” – dodał
Zbigniew Paszkowicz.
Grupa LOTOS
Grupa LOTOS jest grupą kapitałową, w skład której oprócz Grupy LOTOS S.A. (spółka matka), LOTOS Czechowice, LOTOS Jasło i Petrobaltic (prowadzi wydobycie ropy naftowej i gazu spod dna Bałtyku) wchodzi kilkanaście spółek córek spod znaku LOTOS.
Zatrudnienie w grupie kapitałowej na koniec września 2009 roku wyniosło 4.910 osób.
Skonsolidowane przychody ze sprzedaży LOTOS-u po trzech kwartałach 2009 roku osiągnęły wysokość blisko 10,3 mld złotych.
Zysk z działalności kontynuowanej, przypisany akcjonariuszom jednostki dominującej wyniósł w tym okresie blisko 660 mln zł, a zysk operacyjny uplasował się na poziomie około 340 mln zł.
Moce przerobowe rafinerii w Gdańsku wynoszą aktualnie 6 mln ton ropy naftowej rocznie. Udział koncernu w rynku paliw ogółem wzrósł w pierwszym półroczu 2009 do 27,5%.
To o blisko 4% więcej niż w pierwszym półroczu 2008.
Poprzez spółkę zależną LOTOS Norge koncern obecny jest również na norweskim szelfie kontynentalnym, gdzie prowadzi prace poszukiwawczo-wydobywcze.
W ramach realizowanego Programu 10+ rafineria Grupy LOTOS S.A. w Gdańsku zwiększy do końca 2010 roku projektowe zdolności przerobowe do 10,5 mln ton rocznie.
Dodatkowo, zgodnie z założeniami strategii do 2012 roku, spółka planuje osiągnąć wzrost udziału w krajowym rynku paliw do 30%.
Marcin Zachowicz, rzecznik prasowy Grupa LOTOS S.A.
ul. Elbląska 135
80-718 Gdańsk
tel.(58) 308 75 70, (0) 505 050 454,
e-mail: marcin.zachowicz@grupalotos.pl
18.12.2009
http://www.lotos.pl/korporacyjny/aktualnosci/wiadomosci/28467
Marek Paweł Sokołowski
Wiceprezes Zarządu
Dyrektor ds. Produkcji i Rozwoju
Ukończył Wydział Elektryczny Politechniki Gdańskiej, studia podyplomowe w zakresie realizacji inwestycji w przemyśle oraz wiele specjalistycznych szkoleń krajowych i zagranicznych w zakresie zarządzania.
|
Marek Paweł Sokołowski
Foto: Grupa LOTOS S.A.
|
|
W Rafinerii Gdańskiej S.A. (obecnie Grupa LOTOS) pracuje od 1973 roku.
Od 1990 roku jako Dyrektor Techniczny i członek Zarządu.
Odpowiadał za utrzymanie ruchu rafinerii oraz realizację inwestycji przez kolejne trzy kadencje.
Zarządzał realizacją programu rozbudowy i modernizacji rafinerii gdańskiej w latach 1996-2000.
Od połowy 2000 roku pracował jako Szef Służb Technicznych i Prokurent Spółki.
Funkcję Wiceprezesa Zarządu Grupy LOTOS pełni od 19 kwietnia 2002 roku.
Zarządza, koordynuje i kieruje całokształtem spraw pionu produkcji, pionu techniki, pionu rozwoju technologii i pionu rozbudowy rafinerii realizującego Program 10+ oraz ponosi odpowiedzialność w tym zakresie działania.
Paweł Olechnowicz
Prezes Zarządu
Dyrektor Generalny
Ukończył Wydział Technologii i Mechanizacji Odlewnictwa Akademii Górniczo-Hutniczej w Krakowie, Podyplomowe Studia na Politechnice Gdańskiej – Organizacja, Ekonomika i Zarządzanie Przemysłem oraz MBA INSEAD, Fontainebleau, a także wiele specjalistycznych szkoleń krajowych i zagranicznych z zakresu zarządzania.
|
Paweł Olechnowicz
Foto: Grupa LOTOS S.A. |
|
W 1977 roku rozpoczął karierę zawodową w Zakładach Mechanicznych „Zamech” w Elblągu (od 1990 ABB Zamech Sp. z o. o.).
W latach 1990-1996 był Prezesem Zarządu i Dyrektorem Generalnym ABB Zamech Ltd. Kolejne dwa lata pracował w centrali ABB Ltd. w Zurichu na stanowisku Wiceprezesa na Europę Centralną i Wschodnią.
W latach 1999-2000 pełnił funkcję Wiceprezesa i Zastępcy Dyrektora Generalnego w ZML Kęty S.A.
Od roku 2001 kierował założoną przez siebie firmą konsultingową Paweł Olechnowicz - Consulting.
Funkcję Prezesa Zarządu Grupy LOTOS pełni od 12 marca 2002 roku.
Zarządza i kieruje całokształtem działalności Grupy LOTOS oraz ponosi odpowiedzialność w tym zakresie działania.
Pełni również obowiązki Wiceprezesa Zarządu ds. Poszukiwań i Wydobycia do czasu powołania nowego członka Zarządu.
http://www.lotos.pl/korporacyjny/grupa_lotos/zarzad