wydrukuj poleć znajomym zamów materiały
Od ilu lat pracuje Pani/Pan na różnych stanowiskach menedżerskich:

powyżej 20 lat
powyżej 15 lat
powyżej 10 lat
powyżej 5 lat
poniżej 5 lat
jeszcze nie byłam/-em menedżerem
nie chcę być menedżerem


Subskrypcja najnowszych ofert pracy





Nasi partnerzy:

rp.pl
gazeta.pl
onet.pl
interia.pl
wp.pl

Świat idzie naprzód, a my wciąż tkwimy mentalnie w XIX wieku 2009.11.27

Rozmowa Dariusza Wolaka z profesorem Januszem Filipiakiem, założycielem i prezesem Comarch S.A.

Prof. Janusz Filipiak, założyciel i prezes Comarch S.A.
Foto: Bartosz Siedlik
 
Rozmowa Dariusza Wolaka z profesorem Januszem Filipiakiem, założycielem i prezesem Comarch S.A.

Dariusz Wolak, „Rzeczpospolita”: Czy w Polakach drzemie duch innowacyjności? Czy mogą u nas powstać technologie, które zrewolucjonizują świat?

Prof. Janusz Filipiak: Geny mamy dobre, więc wydaje się, że nie ma żadnych przeciwwskazań, abyśmy mogli stworzyć nową technologię na skalę globalną. Wszystko jednak, jak to zwykle bywa w naszym kraju, rozbija się o szczegóły.

Co ma pan na myśli?

 
   
 
W Polsce wszystko stoi na głowie. Świat idzie naprzód, a my ze swoją mentalnością, jeśli chodzi o wynalazczość, wciąż tkwimy w XIX wieku. We współczesnym świecie liczy się praca zespołowa. Pracując w pojedynkę, niczego się nie osiągnie. Dlatego, gdy ktoś myśli, że pojedynczy naukowiec czy informatyk, jak kiedyś Edison, wymyśli żarówkę, jest w błędzie.
Dlatego tak krytycznie oceniam to, co robi PARP wspólnie z Ministerstwem Rozwoju Regionalnego.
To instytucje urzędnicze, które działają całkowicie nieefektywnie.
Nie rozumieją współczesnego świata.
Znają teorię, ale nie mają pojęcia o praktyce.
Przygotowały ciekawy skądinąd konkurs wspierania rozwoju usług internetowych. Jednak wykluczyli z niego duże firmy. Chcą wesprzeć za to kilkaset małych podmiotów.
Według mnie jest to zwykłe topienie i marnotrawienie pieniędzy.
Co można dzisiaj zrobić za milion czy parę milionów złotych?
Odpowiedź jest prosta – niewiele lub zupełnie nic.
Żeby stworzyć coś przełomowego, trzeba zespołu ludzi, biura, zaplecza technologicznego i infrastruktury. To kosztuje dużo więcej niż parę milionów.

Dlaczego uważa pan, że małe zespoły nie są w stanie nic zrobić?

Na całym świecie setki tysięcy ludzi w nowoczesnych laboratoriach spędzają długie godziny nad wymyślaniem nowych produktów. Z nimi nie można konkurować, dysponując małym budżetem.
Dlatego innowacyjność produktowa jest taka trudna.
Na innowacyjność trzeba patrzeć zresztą zupełnie inaczej.
To długotrwały i wyjątkowo żmudny proces. Przebiega małymi kroczkami. To mozolne ulepszanie i poprawianie istniejących produktów i przebijanie się z nimi na rynek i do świadomości konsumentów.
Tego nie da się zrobić bez innowacyjności procesowej – ciągłego ulepszania, optymalizacji i lepszej organizacji procesów biznesowych w firmie.

Z pana wypowiedzi przebija pesymizm. Czy naprawdę jest tak źle?

Nie powiedziałem, że wszystko w Polsce jest złe, a Polacy niewiele potrafią. Wprost przeciwnie. Zgłaszają się do nas młodzi ludzie z bardzo ciekawymi pomysłami. Przyglądamy się im. Analizujemy.
Problem polega na tym, że nawet jeśli ktoś wymyśli coś fajnego, to bardzo trudno jest to sprzedać rynkowo.
Nie potrafimy – nie mam tu na myśli Comarchu – sprzedać naszych pomysłów.
Co z tego, że Gadu-Gadu wcale nie jest gorsze od Skype’a. Nie potrafiło jednak zaistnieć w szerokim świecie, bo na to potrzeba olbrzymich nakładów na promocję i marketing. I tu znowu wracamy do pieniędzy. Bez nich nie da się zrobić niczego wielkiego.
Dlatego, zamiast przepalać środki w setkach niewielkich przedsięwzięć, lepiej zdefiniować obszary rynku czy technologie i na nich skoncentrować całą uwagę, wysiłek i pieniądze.
Wtedy mamy szanse stworzenia czegoś przełomowego.

Skoro instytucje publiczne marnotrawią środki na badania i rozwój, może sektor komercyjny powinien wziąć na siebie ciężar finansowania innowacyjnych przedsięwzięć?

Nie wszystko, co robi administracja publiczna, jest chybione.
Podoba mi się pomysł tworzenia narodowych centrów badawczo-rozwojowych. Trzeba je jednak wzmocnić. Samo oddanie do użytku nowoczesnego biurowca i udostępnienie go naukowcom to zbyt mało. Podobnie ma się rzecz z inkubatorami technologicznymi.
Dobra koncepcja, ale w praktyce to tylko marnowanie potencjału i pieniędzy.
Wracając do pana pytania. Sektor komercyjny, nie mogąc liczyć na pomoc państwa, od dawna sam ponosi główny ciężar wydatków na tworzenie nowych technologii. W Comarchu od lat łożymy na ten cel grube dziesiątki milionów złotych. Mamy na koncie wiele produktów, które z powodzeniem konkurują z zagranicznymi, a często są od nich dużo lepsze. Nie mamy żadnych kompleksów w starciu z gigantami. Cały czas szukamy młodych zdolnych ludzi z otwartymi głowami. Przyznajemy co roku staże setkom studentów informatyki. Zatrudniamy potem wielu z nich. A jakie dostajemy wsparcie od państwa?
W zeszłym roku dotacja z PARP stanowiła zaledwie 1 proc. naszych wydatków na badania i rozwój.
To pokazuje skalę problemu.

Dariusz Wolak

„Rzeczpospolita”, 24.11.2009

http://www.rp.pl/artykul/396363_Swiat_idzie_naprzod__a_my_tkwi-my_w_XIX_wieku.html



ASTROMAN magazine


wydrukuj ten artykuł
  strona: 1 z 1
polecamy artykuły
Boeing to Acquire Millennium Space Systems, provider of agile, flight-proven small-satellite solutions
Lockheed Martin Receives USD218 Million Contract for High Mobility Artillery Rocket System Launcher
SAMSUNG. The Galaxy Note9 Unpacked 2018 Takes a Leap Toward a More Connected World
SAMSUNG. Nowy Galaxy Note9 - dla tych, którzy pragną mieć wszystko
LANXESS plans to sell remaining 50 percent stake in joint venture ARLANXEO to Saudi Aramco
"Pępowina" zaprojektowana w Warszawie poleci na Marsa. Mechanizm zaprojektowali i wykonali inżynierowie z SENER Polska
Cisco Announces Intent to Acquire Duo Security for USD2.35 billion
NVIDIA. Why GeForce Is the Graphics Platform of The International 2018
Pipistrel Alpha Electro aircraft. First flight of an electric aircraft in Finland
Bridgestone premieres leading-edge products and solutions offering ultimate efficiency, convenience and sustainability at IAA 2018
Harley-Davidson Accelerates Strategy to Build Next Generation of Riders Globally
China-Europe Railway Express (Zhengzhou): The Silk Rail Road Gets on Track
Volkswagen's all-electric I.D. R race car sets a new standard at the world's highest road race at the 2018 Pikes Peak International Hill Climb
The Microsoft Inspire 2018: Opening doors for partner innovation, growth and differentiation
Intercept Sets Distance Record for Lockheed Martin's Hit-to-Kill Patriot Advanced Capability PAC-3 MSE
strona główna  |  oferty pracy  |  executive search  |  ochrona prywatności  |  warunki używania  |  kontakt     RSS feed subskrypcja RSS
Copyright ASTROMAN © 1995-2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: TAU CETI.