wydrukuj poleć znajomym zamów materiały
Od ilu lat pracuje Pani/Pan na różnych stanowiskach menedżerskich:

powyżej 20 lat
powyżej 15 lat
powyżej 10 lat
powyżej 5 lat
poniżej 5 lat
jeszcze nie byłam/-em menedżerem
nie chcę być menedżerem


Subskrypcja najnowszych ofert pracy





Nasi partnerzy:

rp.pl
gazeta.pl
onet.pl
interia.pl
wp.pl

Zaha Hadid zaczarowała w drewnie centrum kultury Azerbejdżanu 2015.10.09

Centrum Hejdara Alijewa w Baku to projekt autorstwa Zaha Hadid Architects. Jest ono narodowym symbolem Azerbejdżanu i pełni funkcję głównego obiektu kulturalnego w tym kraju. W Centrum można obcować z tradycyjną i współczesną kulturą azerską. Londyńskie Muzeum Designu przyznało Centrum Hejdara Alijewa nagrodę Projekt Roku 2014, po raz pierwszy w swojej historii wyróżniając realizację architektoniczną. Ten lekki wizualnie budynek odcina się na tle ciężkich i monumentalnych w formie budowli ery sowieckiej, typowych dla pejzażu tego miasta. Wyjątkowy, futurystyczny z wyglądu obiekt jest katalizatorem odnowy i wizytówką regionu. Symbolizuje on wrażliwego ducha azerskiej kultury oraz optymizm narodu, który odważnie patrzy w przyszłość i pragnie odciąć się od szarego dziedzictwa sowieckiego modernizmu.

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Helene Binet
 

Centrum Hejdara Alijewa w Baku to projekt autorstwa Zaha Hadid Architects.
Jest ono narodowym symbolem Azerbejdżanu i pełni funkcję głównego obiektu kulturalnego w tym kraju.
W Centrum można obcować z tradycyjną i współczesną kulturą azerską.

Londyńskie Muzeum Designu przyznało Centrum Hejdara Alijewa nagrodę Projekt Roku 2014, po raz pierwszy w swojej historii wyróżniając realizację architektoniczną. 

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Helene Binet
 
Ten lekki wizualnie budynek odcina się na tle ciężkich i monumentalnych w formie budowli ery sowieckiej, typowych dla pejzażu tego miasta.

Wyjątkowy, futurystyczny z wyglądu obiekt jest katalizatorem odnowy i wizytówką regionu.
Symbolizuje on wrażliwego ducha azerskiej kultury oraz optymizm narodu, który odważnie patrzy w przyszłość i pragnie odciąć się od szarego dziedzictwa sowieckiego modernizmu. 

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Helene Binet
 
„Projekt ten jest efektem poszukiwań, badań topografii terenu oraz funkcji, jakie spełnia Centrum Hejdara Alijewa. Po uwzględnieniu wszystkich uwarunkowań, osadziliśmy projekt w kontekście, którym jest rozwijanie kulturowych możliwości regionu"
- podkreślił architekt z pracowni Zaha Hadid Architects.


Harmonijne dopasowanie

Owalna bryła Centrum Hejdara Alijewa w harmonijny sposób łączy się z wnętrzem budowli,  tworząc także ciągłą relację z pobliskim placem.

Położony na poziomie ulicy plac jest dostępny ze wszystkich stron i stanowi część tkanki miejskiej Baku. 

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Hufton&Crow
 
Misterne kształty, pofałdowania, rozwidlenia, załamania i odchylenia zmieniają powierzchnię placu w architektoniczny krajobraz, który pełni szereg funkcji: wita gości i kieruje ich przez kolejne poziomy do środka obiektu.

Dzięki takiemu rozwiązaniu zaciera się konwencjonalny podział na obiekt architektury i miejski krajobraz, mury zewnętrzne i miejski plac, pierwszy i drugi plan, wnętrze i elewację.


Sztuka misternego rzemiosła

Prawdziwą perłą Centrum jest wspaniała sala koncertowa mieszcząca tysiąc osób, w której wykorzystano elementy z białego dębu amerykańskiego.

Projekt sali koncertowej najlepiej oddaje podejście przyjęte przez pracownię Zaha Hadid Architects - jest to prawdziwy formalizm.
Przestrzeń wypełniają owalne formy z białego dębu amerykańskiego
.

Przyglądając się wnętrzu sali można odnieść wrażenie, że faluje

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Helene Binet
 
Realizacja projektu wymagała dużego nakładu pracy ręcznej
.

Szkielet wnętrza sali wykonano z poziomych i pionowych elementów z płyty MDF.
Wszystkie moduły dokładnie przycięto, aby po ich złożeniu uzyskać kształt, który dokładnie odpowiadał powierzchni zaprojektowanej przez studio Zaha Hadid Architects.

Następnie powierzchnię pokryto czterema warstwami listew z białego dębu amerykańskiego o wymiarach 10 x 10 mm, które kolejno klejono, zbijano gwoździami, obrabiano i dopasowywano, aby odpowiadały precyzyjnie zaprojektowanym kształtom makiety. 

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Helene Binet
 
Do wykończenia sali koncertowej wykorzystano łącznie 230 metrów sześciennych białego dębu amerykańskiego.


Melih Gün, właściciel specjalistycznej firmy İkoor, która odpowiadała za prace budowlane w sali, przyznaje, że głównym powodem, użycia akurat tego gatunku drewna był fakt, że wykazuje ono dobre parametry w warunkach zmiennej temperatury i wilgotności.

Bardzo ważna była też jednolita faktura, odpowiedni kolor i doskonałe właściwości akustyczne białego dębu amerykańskiego.


Akustyczne wyzwanie

Największym wyzwaniem dla zespołu projektowego była właściwa akustyka w obiekcie.

Zgodnie z założeniami projektu, Centrum miało zawierać przestrzeń konferencyjną o małym pogłosie, w której wyraźnie brzmiałoby każde słowo oraz salę koncertową, w której panowałaby wzmocniona akustyka.

Ze względu na wymagania związane z akustyką, wewnętrzne powierzchnie obiektu mają formę obudowanych powłok wykonanych z wielowarstwowego materiału dźwiękoszczelnego.

Wraz ze stalowymi linami podwieszenia zapewniają one właściwą izolację akustyczną.

W sali koncertowej miały odbywać się przedstawienia operowe i baletowe, a każde z tych widowisk wymaga innej konfiguracji miejsca dla orkiestry

Centrum Hejdara Alijewa w Baku.
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects / Helene Binet
 
Architekci podjęli decyzję, aby w pustej przestrzeni dachu, przylegającej do proscenium, zbudować oddzielone pomieszczenie z powierzchniami odbijającymi dźwięk.
Dodatkowo wzmacniają one efekt akustyczny
.

Konstrukcja klap, które otwierają się w kierunku tej przestrzeni została poprawiona dzięki symulacjom z użyciem ponad 8750 powierzchni z makiety stworzonej przez Zaha Hadid Architects.

Za akustykę Centrum odpowiadała firma Ikoor we współpracowały z dr Mehmetem Çalışkanem z pracowni Mezzo Stüdyo Acoustic Consulting.


Biały dąb amerykański

Biały dąb amerykański to gatunek drewna często importowany przez producentów mebli, podłóg i stolarki ze względu na jednolitą barwę oraz dostępność kantówek i forniru z tego surowca.
Jego drewno jest twarde i ciężkie, wykazuje średnią odporność na gięcie i zgniatanie.
Stanowi także bardzo dobry materiał do gięcia po obróbce hydrotermicznej.

Amerykański biały dąb może być stosowany na zewnątrz budynków bez konieczności jego zabezpieczania.
Drewno bielu białego dębu amerykańskiego jest koloru kremowo-brązowego, a drewno twardzieli ma barwę od jasno- do ciemnobrązowej.
Ma najczęściej prosty układ włókien, o średnio szorstkiej lub chropowatej strukturze.

Biały dąb amerykański ma długie promienie rdzeniowe, dzięki czemu rysunek jego włókien jest bardzo oryginalny i atrakcyjny.


Zaha Hadid Architects

Zaha Hadid, założycielka Zaha Hadid Architects, jest laureatką Nagrody Pritzkera z 2004 roku, uważanej za architektonicznego Nobla oraz jedyną kobietą odznaczoną brytyjskim Królewskim Złotym Medalem, mającym 167 lat historii, a który otrzymała w Londynie 24 września 2015 roku.

Zaha Hadid
Foto dzięki uprzejmości Zaha Hadid Architects
 
Słynne realizacje i praca akademicka przyniosły jej międzynarodową sławę.

Każdy z jej dynamicznych i pionierskich projektów bazuje na ponad trzydziestoletnim doświadczeniu, poszukiwaniach i badaniach z zakresu urbanistyki, architektury i designu, które wzajemnie się przenikają.

Zaha Hadid Architects z siedzibą w Londynie, zrealizowało dotychczas 950 projektów architektonicznych dla 44 krajów świata, zatrudnia ponad 400 osób 55 narodowości.

Szczegóły pod linkiem

http://www.zaha-hadid.com/  


Źródła:

Budowaplus.pl

http://pl.pl.allconstructions.com/  

Zaha Hadid Architects

http://www.zaha-hadid.com/  



ASTROMAN Magazine - 2012.01.15

Frank Gehry's innovative designs and Gehry Technologies

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1149  


ASTROMAN Magazine - 2009.09.19

Frank Gehry's innovative designs and Gehry Technologies

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=577   



ASTROMAN Magazine

Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).



Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, PhD.


wydrukuj ten artykuł
  strona: 1 z 1
polecamy artykuły
IBM and NVIDIA Collaborate to Expand Open Source Machine Learning Tools for Data Scientists
Blackbaud and Microsoft expand partnership with an integrated cloud initiative for nonprofits
Airbus and Atos awarded major cyber security contract to protect key the European Union institutions
Airbus Board of Directors Selects Guillaume Faury Future Chief Executive Officer
Hong Kong Small and Medium Enterprises Expand Global Footprint
Volvo FH milestone - millionth truck delivered at IAA in Hannover
Volvo Trucks presents future transport solution with autonomous electric vehicles
Prof. Andrzej K. Koźmiński: Trzy bariery dalszego rozwoju Polski
Volvo Trucks to introduce all-electric trucks in North America
Hong Kong: Smart Solutions for Fast-paced City
Ola Källenius to become Chairman of the Board of Management of Daimler AG in 2019
Lockheed Martin Selects Harris Corporation to Deliver F-35's Next Generation Computer Processor
Raytheon awarded production contract for Poland's Patriot
FTSE Russell promoted Poland from emerging market to developed market
Poland promoted to Developed Market status by FTSE Russell
strona główna  |  oferty pracy  |  executive search  |  ochrona prywatności  |  warunki używania  |  kontakt     RSS feed subskrypcja RSS
Copyright ASTROMAN © 1995-2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: TAU CETI.