Bratysława, Słowacja - 06 września 2015 - "Perfekcyjnie skonstruowany pakiet zachęt, ale przede wszystkim absolutną dyskrecję w negocjacjach Słowacja zapewniła Jaguar Land Rover. Kolejnym argumentem było członkostwo w strefie euro oraz parlament przyjazny inwestorom. I dlatego ostatecznie pokonała Polskę. W zamian Słowacy dostali szansę na inwestycję w wysokości 1,4 mld euro. 11 sierpnia 2015 roku, ku wielkiemu rozczarowaniu Polaków, Jaguar Land Rover i rząd słowacki podpisały list intencyjny w sprawie budowy fabryki aut, która ma dać zatrudnienie 2-4 tysięcy osób i produkować docelowo 300 tysięcy aut rocznie." - pisze Danuta Walewska, Redaktorka dziennika "Rzeczpospolita".
|
Jaguar Land Rover Service
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
Bratysława, Słowacja – 06 września 2015
Jaguar Land Rover Limited jest częścią koncernu Tata Motors.
Dzięki uprzejmości dziennika „ Rzeczpospolita” zamieszczamy poniżej pełny tekst korespondencji ze Słowacji Pani Danuty Walewskiej, Redaktorki dziennika „Rzeczpospolita”.
Jak Słowacja wygrała Jaguara
Perfekcyjnie skonstruowany pakiet zachęt, ale przede wszystkim absolutną dyskrecję w negocjacjach Słowacja zapewniła Jaguar Land Rover.
Kolejnym argumentem było członkostwo w strefie euro oraz parlament przyjazny inwestorom. I dlatego ostatecznie pokonała Polskę.
W zamian Słowacy dostali szansę na inwestycję w wysokości 1,4 mld euro.
Według nieoficjalnych informacji pakiet polskich zachęt miał wartość 181 mln euro, słowacki 126 mln euro.
Polska mogła zaoferować więcej, bo w Brukseli uznano, że okolice Krakowa, gdzie oferowano tereny pod fabrykę, leżą w mniej rozwiniętym regionie niż słowacka Nitra.
Chociaż bezrobocie wynosi tam 8,4 proc., a pod Krakowem – 6,9 proc.
|
Jaguar cabriolet
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
11 sierpnia 2015 roku, ku wielkiemu rozczarowaniu Polaków, Jaguar Land Rover i rząd słowacki podpisały list intencyjny w sprawie budowy fabryki aut, która ma dać zatrudnienie 2–4 tysięcy osób i produkować docelowo 300 tysięcy aut rocznie.
– Perfekcyjna logistyka, silna obecność segmentu premium, zdecydowały o naszym wyborze – mówił Ralf Speth, dyrektor generalny Jaguar Land Rover po ogłoszeniu decyzji.
Nie dodał, że Słowacy zatwierdzili ustawę zwiększającą przywileje inwestorów i że pod Bratysławą Volkswagen już produkuje auta z aluminium.
Dostępność gruntu jest natychmiastowa, w przypadku Polski miała być za dobrych kilka miesięcy.
Prace budowlane ruszą na początku 2016 roku, produkcja w 2018 roku.
Bez rozgłosu
Według słowackich władz o decyzji inwestora przesądziły nie subsydia, ale sieć dostawców, dostępność wykształconej siły roboczej oraz kultura pracy.
|
Jaguar cabriolet
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
– Zarzut, że słowacka gospodarka zbyt uzależnia się od motoryzacji, jest absurdalny. Właśnie skupienie się na jednej branży zdecydowało o wyborze JLR – mówi Boris Fojtik, analityk rynku w Tatra Bank.
Zdaniem słowackiego ministra finansów Petera Kazimira znaczenie miał fakt, że spośród czterech rywalizujących ze sobą krajów (również Czechy i Węgry) znaczenie miało to, że Słowacja jako jedyna jest członkiem strefy euro.
|
Jaguar
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
I jeszcze coś.
– Inwestorzy są bardzo ostrożni. Nie lubią rozgłosu. Wiedziałem, że Słowacja wygra w tej rywalizacji, kiedy polski wicepremier Janusz Piechociński zaczął ujawniać szczegóły negocjacji „z potencjalnym inwestorem branży premium". Na Słowacji taka wypowiedź jest nie do pomyślenia – powiedział „Rzeczpospolitej" przedstawiciel producenta aut na Słowacji.
Nawet teraz, gdy sprawa jest przesądzona, słowacki premier Robert Fico nie komentuje wygranej.
– Inwestorzy nie lubią rozgłosu. Obiecaliśmy Brytyjczykom, a ja zawsze dotrzymuję słowa, że po podpisaniu listu intencyjnego nie będziemy nic komentować – stwierdził w wypowiedzi dla portalu TASR. Podobnie jak i w czasie wstępnych negocjacji.
JLR, tak jak wcześniej PSA i Volkswagen, otrzyma granty i wakacje podatkowe – zgodne z zasadami ustalonymi w Brukseli.
|
Range Rover Evoque
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
– Na finiszu negocjacji strona słowacka przedłożyła takie warunki wsparcia publicznego, takiej wysokości, że w naszym polskim rachunku ekonomicznym kontynuowanie dyskusji byłoby niepotrzebne. (...) Nie walczymy o inwestora za wszelką cenę – komentował słowacką wygraną wicepremier Janusz Piechociński.
Dwie przegrane
Inwestorzy, którzy produkują auta na Słowacji, nie mogą się nachwalić warunków w jakich funkcjonują.
– Nasza słowacka fabryka jest jedną z najlepszych, jakie Kia ma na świecie. I ma wszelkie szanse, żeby stać się najlepszą. A na Słowacji jesteśmy największym płatnikiem podatków – powiedział „Rzeczpospolitej" Eek Hee Lee, prezes Kia Motors Slovakia.
O to, gdzie zostanie wybudowany zakład Kia, Polska także rywalizowała ze Słowacją.
Ostatecznie stabilny system podatkowy, dostępność siły roboczej i pakiet zachęt zdecydowały, że Kia zainwestowała 1,6 mld euro nie w Polsce, a na Słowacji.
Powstało tam 3,8 tys. miejsc pracy.
|
Range Rover
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
Rywalizacja o kolejną motoryzacyjną inwestycję z Korei pojawiła się ponownie w 2005 roku, kiedy swoją fabrykę postanowił zbudować Hyundai.
– Wiedziałem, że to nie będzie Polska, chociaż pisaliście wtedy, że macie ten projekt w kieszeni. Hyundai i Kia zawsze budują swoje fabryki blisko siebie. Czeskie Noszowice są oddalone od Żyliny o 80 kilometrów – mówi Jozef Bace, szef działu PR w słowackiej fabryce Kia.
Hyundai zainwestował tam 1,9 mld euro, zatrudnił 3 tysiące osób.
Docelowo ma produkować 300 tysięcy aut rocznie.
|
Discovery Sport
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
Analitycy rynku motoryzacyjnego odpierają argumenty o zagrożeniu, jakim dla Słowacji jest dzisiejsza koncentracja przemysłu motoryzacyjnego.
– W fabrykach motoryzacyjnych pracuje u nas 70 tysięcy osób, w branży 200 tysiecy, a kiedy ruszy fabryka Jaguara wkład motoryzacji w PKB wyniesie 15 proc., w eksporcie ten udział wyniesie 35 proc. I nie obawiam się, że nagle powstanie problem dostępności wykształconej siły roboczej. Kiedy Kia i PSA pojawiły się w latach 2004–2005, też słychać było taką krytykę i okazała się bezpodstawna – mówi Jaroslav Holeczek ze Słowackiego Stowarzyszenia Przemysłu Motoryzacyjnego.
|
Range Rover
Foto dzięki uprzejmości Jaguar Land Rover |
|
– W czasach globalizacji wygrywają małe otwarte gospodarki, które są w stanie umocnić się w jakiejś branży – dodaje Lubomir Korsznak, analityk UniCredit Bank.
Na pociechę zostaje to, że słowacki Jaguar będzie potrzebował komponentów z Polski, bo nasz kraj wchodzi w skład tzw. Wschodniego Detroit.
Na słowackich autostradach widać polskie tiry z rejestracjami z południa kraju.
Tyle że kursują one w obydwie strony, a z Polski też wyjeżdżają puste.
Słowacja nie tylko produkuje prawie milion aut rocznie, ale i eksportuje komponenty.
Danuta Walewska
Źródło: „Rzeczpospolita”
http://www4.rp.pl/
ASTROMAN Magazine - 2015.08.04
Prof. Andrzej Koźmiński: Dezercja elit
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1947
ASTROMAN Magazine - 2015.04.08
Daniel Boniecki, McKinsey & Company: Polska gospodarka może awansować do światowej ekstraklasy
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1901
ASTROMAN Magazine - 2015.03.12
TELDAT and Raytheon move to next phase of Patriot router development
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1890
ASTROMAN Magazine - 2014.12.13
Prof. Janusz Filipiak, prezes Comarch: Bez inwestycji nie ma rozwoju
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1844
ASTROMAN Magazine - 2014.11.22
Piotr Dziwok, Shell: Polska wrzuci wyższy bieg
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1836
ASTROMAN Magazine - 2014.11.02
Ryszard Florek, prezes firmy FAKRO: Nasza pogoń za Zachodem to mit
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1819
ASTROMAN Magazine - 2014.09.26
Profesorowie Akademii Leona Koźmińskiego: Grozi nam kryzys społeczny, a nie ekonomiczny
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1796
ASTROMAN Magazine - 2014.09.26
Silna Europa to silna gospodarka
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1795
ASTROMAN Magazine - 2014.08.20
Dr Hubert A. Janiszewski: Rządowy Miszmasz, czyli gdyby...
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1779
ASTROMAN Magazine - 2014.08.10
Prof. Krzysztof Rybiński: Dlaczego postęp omija administrację publiczną
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1773
ASTROMAN Magazine – 2014.07.29
Poland's TELDAT signs Letter of Intent with Raytheon
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1765
ASTROMAN Magazine - 2014.07.18
Prof. Michał Kleiber: Polsce potrzebne jest radykalne centrum
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1758
ASTROMAN Magazine - 2014.07.05
Prof. Krzysztof Rybiński: Moja pierwsza firma czyli podręcznik dla pierwszoklasistów
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1745
ASTROMAN Magazine - 2014.06.29
Prof. Krzysztof Rybiński: Jak przez 25 lat przejedzono majątek państwowy
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1744
ASTROMAN Magazine - 2014.06.19
Poland's Bumar Elektronika and Raytheon Partner to Develop New Patriot IFF Antenna
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1735
ASTROMAN Magazine - 2014.03.08
Prof. Krzysztof Rybiński: Ukraińska lekcja dla Polski
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1670
ASTROMAN Magazine - 2014.03.04
Andrus Ansip przeprowadził Estonię przez najgorszy kryzys i wprowadził kraj do strefy euro
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1667
ASTROMAN Magazine - 2014.02.24
Tomasz Klekowski, Intel: Uczmy się współpracy, komunikacji, zarządzania grupą
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1661
ASTROMAN Magazine - 2014.02.14
VI Europejski Kongres Gospodarczy, Katowice 7-9 maja 2014. Główne nurty tematyczne
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1653
ASTROMAN Magazine - 2014.02.05
Raport Warsaw Enterprise Institute: Warunki prowadzenia firm w Polsce 2014
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1651
ASTROMAN Magazine - 2014.01.03
Prof. Michał Kleiber: Filar przyszłego świata
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1629
ASTROMAN Magazine - 2013.12.27
Prof. Krzysztof Rybiński: Cele strategiczne przy tworzeniu budżetu Rzeczypospolitej Polskiej
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1615
ASTROMAN Magazine - 2013.07.03
Dr Hubert Janiszewski: Hydra biurokracji fiskalnej pożera coraz większy obszar przedsiębiorczości Polaków
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1487
ASTROMAN Magazine - 2013.06.03
Poland is an excellent place to invest and develop business. Why we have invested in Poland?
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1472
ASTROMAN Magazine - 2013.06.01
Polska liderem w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej w Europie Środkowej
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1473
ASTROMAN Magazine - 2013.02.20
Prof. Andrzej Koźmiński: Armia okupacyjna jest w Polsce
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1412
ASTROMAN Magazine - 2011.08.06
Najbardziej prestiżowa międzynarodowa akredytacja dla polskiej Akademii Leona Koźmińskiego
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1029
ASTROMAN Magazine - 2011.03.06
Błędy tak zwanych fachowców od gospodarki to nie wyjątek, tylko reguła
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=913
ASTROMAN Magazine - 2010.10.27
Najlepszy w Polsce Executive MBA to program Akademii Koźmińskiego
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=830
ASTROMAN Magazine - 2010.02.06
Trzeci sukces uczelni Koźmińskiego w rankingu "Financial Times"
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=659
ASTROMAN Magazine
Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).
Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, PhD.
|