|
Xu Jian, Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, przemawia podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach. 21 kwietnia 2015.
Foto dzięki uprzejmości Ambasady ChRL w Polsce |
|
Warszawa – 24 kwietnia 2015
Wspólnie budując Jedwabny Szlak XXI wieku promujemy i zacieśniamy przyjaźń
Autor: Ambasador ChRL w Polsce Xu Jian
W czasie kiedy pokój, rozwój, współpraca i strategia win-win stają się głównymi światowymi trendami, hasło „Jeden pas i jedna droga" spotyka się z ogromnym międzynarodowym zainteresowaniem.
Jego idea jest jak piękne puzzle, które wszyscy wspólnie układają, a których kawałek dzierży także Polska. Polacy mawiają, że „podjęcie decyzji to połowa sukcesu".
Chiny i Polska powinny świadomie i mądrze podjąć decyzję o wykorzystaniu rzadkiej szansy, jaką jest projekt „Jeden pas i jedna droga", pozwalając, by droga współpracy i przyjaźni była coraz szersza.
|
Dnia 3 marca 2015 roku na zaproszenie Ambasadora Xu Jian wizytę w Ambasadzie ChRL w Warszawie złożyła Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego Małgorzata Omilanowska.
Foto dzięki uprzejmości Ambasady ChRL w Polsce |
|
Bogata tradycja
Ponad 2 tysiące lat temu Jedwabny Szlak otworzył wrota do wymiany kulturalnej i handlowej między Azją, Europą i Afryką.
Jego duch współpracy i pokojowe intencje nie tylko mają wielką wartość historyczną, ale także są bardzo aktualne.
W 2013 roku Xi Jinping, prezydent Chińskiej Republiki Ludowej, odwiedzając kraje Azji Środkowej i Południowo-Wschodniej, kolejno przedstawił ideę współpracy nad wspólnymi projektami „
Pas gospodarczy wzdłuż Jedwabnego Szlaku" i „
Morski Jedwabny Szlak XXI wieku" (w skrócie „
Jeden pas i jedna droga").
Zakłada ona promowanie przez objęte tymi projektami kraje skoordynowanej polityki gospodarczej prowadzącej do jeszcze lepszej, głębszej i szerszej współpracy regionalnej, aby w duchu tradycyjnego
Jedwabnego Szlaku budować wspólnie kwitnący dobrobyt.
Dzisiejszy „
Jeden pas i jedna droga" niczym wielka rama spina aktywny krąg gospodarczy Azji z rozwiniętym kręgiem gospodarczym Europy.
„
Jeden pas" to nieprzerwany przepływ towarów z Chin przez Azję Środkową i Rosję do Europy (Morza Bałtyckiego), przez Azję Środkową i Zachodnią do Zatoki Perskiej, Azję Południowo-Wschodnią i Południową, po Ocean Indyjski.
„
Jedna droga" jest ukierunkowana na transport z chińskich portów do innych portów leżących nad Morzem Południowochińskim oraz portów wybrzeża Oceanu Indyjskiego i Europy, a także portów na południowym Pacyfiku.
Budowa „
Jednego pasa i jednej drogi" w pełni oddaje ducha
Jedwabnego Szlaku, czyli zakłada pokojową współpracę, otwarcie, uczenie się od siebie nawzajem i wyciągania wniosków oraz korzyści dla wszystkich.
Promowanie wspólnego handlu, projektów i korzyści przyczynia się do rozkwitu gospodarki poszczególnych krajów, a także gospodarki regionalnej, wzmacnia wymianę kulturalną i przyspiesza pokojowy rozwój całego świata.
Od czasu ogłoszenia idei już ponad 60 leżących w jego strefie krajów i organizacji międzynarodowych okazało aktywne zainteresowanie uczestnictwem.
|
Xu Jian, Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce (pośrodku), podczas przedstawienia „Radosnego Chińskiego Nowego Roku 2015" w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 09 lutego 2015.
Foto dzięki uprzejmości Ambasady ChRL w Polsce |
|
Szansa dla obu stron
Budowa projektu „
Jeden pas i jedna droga" w duchu otwarcia i inkluzywności to historyczna szansa na pogłębienie współpracy dla Chin i krajów europejskich, w tym Polski.
Projekt ten bardzo współgra z długofalowym strategicznym planem rozwoju Polski 2030 oraz z kierunkiem, w którym zmierza polska dyplomacja gospodarcza.
Jeśli dodamy do tego strategiczne położenie Polski w sercu Europy oraz długą tradycję przyjaźni łączącej Polskę i Chiny, to Polska staje się ważnym pod każdym względem partnerem w tym projekcie.
W ostatnich latach polsko-chińska współpraca na polu rządowym, gospodarczo-handlowym, kulturalnym i innych stabilnie rozwija się w ramach współpracy bilateralnej, „16+1" oraz współpracy Chin z UE.
Nieprzerwane eksplorowanie bogatych możliwości współpracy, poszerzanie jej zakresu w różnych dziedzinach, odkrywanie ukrytego potencjału – to kierunki, ku którym niestrudzenie podążają rządy naszych krajów.
Priorytetem chińskiej polityki zagranicznej w roku 2015 jest właśnie kompleksowe wspieranie projektu „Jeden pas i jedna droga".
Dlatego jest to też odpowiedni czas na chińsko-polską współpracę.
|
Xu Jian, Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, podczas przedstawienia „Radosnego Chińskiego Nowego Roku 2015" w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 09 lutego 2015.
Foto dzięki uprzejmości Ambasady ChRL w Polsce |
|
Pięć zasad
Mamy nadzieję, że opierając się na pięciu ważnych zasadach rządzących projektem „
Jeden pas i jedna droga", otworzymy okno możliwości dla naszej dalszej pragmatycznej kooperacji:
1.
Spajanie współpracy przez komunikację na szczeblu politycznym. Wzmacnianie komunikacji na szczeblu politycznym jest ważnym gwarantem projektu „
Jeden pas i jedna droga".
Polska i Chiny mogą dzięki takim mechanizmom, jak regularne spotkania premierów, międzyrządowy komitet współpracy i dialog strategiczny wiceministrów spraw zagranicznych, stworzyć pomost wspierający strategię rozwoju gospodarczego, wspólnie uczestniczyć w formułowaniu zasad współpracy regionalnej, rozwiązywać powstałe w procesie kooperacji problemy i w ten sposób zapewnić polityczne wsparcie dla pragmatycznej współpracy i projektów na dużą skalę.
2.
Stworzenie trwałych fundamentów przez odpowiednio połączone zaplecze.
Sprawnie połączona i przepustowa infrastruktura to pierwszoplanowa sfera projektu „
Jeden pas i jedna droga".
Sześć towarowych trakcji kolejowych, które albo zaczynają się, albo przebiegają przez Polskę, aktywna współpraca regionalnych samorządów i przedsiębiorców z prowincji Syczuan i województwa łódzkiego przy możliwości utworzenia centrum logistycznego i specjalnej strefy gospodarczo-handlowej, współpraca portów morskich, wszystko to łączy się w projekcie „
Jeden pas i jedna droga".
Wpasowuje się też w pracę nad kompletną infrastrukturą łączącą terytorium Azji i Europy, a także zwiększa znaczenie Polski jako kluczowego punktu ułatwiającego przepływ materiałów i otwiera jeszcze szerszą przestrzeń rynkową dla współpracy inwestycyjno-handlowej.
3.
Wolny handel otwiera możliwość wygranej dla wszystkich.
Współpraca inwestycyjno-handlowa jest ważnym elementem budowy „
Jednego pasa i jednej drogi".
Polska już od dziesięciu lat jest największym partnerem handlowym Chin w Europie Środkowo-Wschodniej.
Współpraca w ramach „Jednego pasa i jednej drogi" przyczyni się do ułatwienia inwestycji i wymiany handlowej wśród państw biorących udział w projekcie, stworzy atrakcyjne środowisko biznesowe, wykorzysta możliwości, jakie stwarza już istniejąca
Rada Biznesu Chiny – Kraje Europy Środkowo-Wschodniej, a także połączony mechanizm struktur promowania inwestycji.
Przyczyni się to do stymulacji kreatywności małych i średnich przedsiębiorstw w ramach współpracy regionalnej.
Sprawi, że tradycyjne współdziałanie w takich dziedzinach, jak rolnictwo, górnictwo i turystyka, pójdzie jeszcze dalej, poszerzą się też możliwości współpracy na nowych polach, takich jak nowe źródła energii, technologie informatyczne, ochrona środowiska, a także zaawansowane technologie.
4.
„Przepływ kapitału".
Wspomaganie projektu przez przepływ kapitału jest ważnym założeniem „
Jednego pasa i jednej drogi".
Obecnie Chiny zwiększyły tempo pracy nad utworzeniem
Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych.
Zainwestowały w fazę rozruchową projektu „
Jeden pas i jedna droga" 40 mld dolarów, aby zapewnić mu gładki start i wesprzeć jego kluczowe punkty.
Polska już złożyła aplikację o przyjęcie w poczet państw ze statusem członków-założycieli Azjatyckiego Banku Inwestycji Infrastrukturalnych.
Wierzymy, że dzięki dwustronnej oraz wielostronnej współpracy na polu finansowym uda się poszerzyć kanały przepływu kapitału, co przyciągnie do Polski zagranicznych inwestorów i zwiększy szansę, a także łatwość realizacji dużych projektów.
5.
Komunikacja międzyludzka otworzy nowy rozdział przyjaźni.
Idea „
Jeden pas i jedna droga" opiera się również na fundamencie społecznym.
Już ponad 70 lat temu polski as lotnictwa Witold Urbanowski i doktor Stanisław Flato wspomagali Chińczyków w wojnie chińskiego narodu przeciw agresji japońskiej, a z kolei całkiem niedawno to Chińczycy pomogli czterem polskim obywatelom w bezpiecznej ewakuacji z Jemenu, co jest dowodem na ponadczasową tradycyjną chińsko-polską przyjaźń.
Projekt „
Jeden pas i jedna droga" przez zwiększenie skali wymiany studenckiej, wzbogacenie wymiany kulturalnej, wzmocnienie współpracy w dziedzinie turystyki, zwiększenie wymiany w dziedzinie nauki i technologii oraz inne działania podejmowane w celu promowania szerokiego zakresu wymiany społecznej, a także pracowniczej, jeszcze zacieśni nasze przyjacielskie więzi i zbuduje trwałe fundamenty naszej kooperacji.
|
Xu Jian, Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, udziela wywiadu dziennikarzom w związku z przedstawieniem „Radosnego Chińskiego Nowego Roku 2015" w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 09 lutego 2015.
Foto dzięki uprzejmości Ambasady ChRL w Polsce |
|
Zaproszenie do budowy
Już od ponad roku rząd chiński aktywnie promuje budowę „Jednego pasa i jednej drogi".
Osiągnięto porozumienie na wysokim szczeblu z wieloma krajami partnerskimi, podpisano memoranda o współpracy, posunięto się naprzód w osiągnięciu kluczowych dla warunków projektu celów, nieustannie ulepszana jest też taktyka polityczna.
Strona chińska serdecznie zaprasza Polskę do uczestnictwa w projekcie „Jeden pas i jedna droga".
Mamy nadzieję, że pragmatyczna współpraca na tym polu jeszcze lepiej wypełni warunki naszego porozumienia o strategicznym partnerstwie i sprawi, że nasza tradycyjna przyjaźń rozkwitnie na drodze pradawnego, lecz teraz także współczesnego Jedwabnego Szlaku i przyniesie pozytywne rezultaty!
Autor: Ambasador ChRL w Polsce Xu Jian
Z projektem „
Jeden pas i jedna droga" można się zapoznać w dokumencie „
Wizja i działania w sprawie wspólnego budowania pasa gospodarczego wzdłuż Jedwabnego Szlaku i Morskiego Jedwabnego Szlaku XXI wieku".
Strona internetowa
Ambasady ChRL w Polsce http://www.chinaembassy.org.pl
Treść wystąpienia Xu Jian, Ambasadora Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce, podczas Europejskiego Kongresu Gospodarczego w Katowicach w dniu 21 kwietnia 2015 w języku angielskim, jest pod adresem
http://pl.china-embassy.org/pol/sgfb/t1257080.htm
Źródło: Ambasada Chińskiej Republiki Ludowej w Polsce
http://pl.china-embassy.org/pol/sgfb/t1257548.htm
ASTROMAN Magazine – 2014.11.22
Inauguration of the Permanent Secretariat for Cooperation between China and Central Eastern Europe Countries in Warsaw
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1833
ASTROMAN Magazine - 2014.10.23
BYD Unveils The World's Largest Battery Electric Vehicle Carries 120 Passengers Over 170 Miles Per Single Electric Charge
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1815
ASTROMAN Magazine - 2014.06.20
5th Offshore Engineering Summit in Shanghai, China, 18-19 September 2014
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1737
ASTROMAN Magazine - 2014.05.14
Xu Jian, Ambasador Chińskiej Republiki Ludowej: Coraz lepsze perspektywy współpracy z Polską
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1711
ASTROMAN Magazine - 2014.04.24
3rd HEV Technology Summit 2014 on June 26-27 in Shanghai, China
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1701
ASTROMAN Magazine – 2012.04.29
China will set up a $10 billion line of credit to support cooperative projects with Central and Eastern Europe
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1229
Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, PhD.