wydrukuj poleć znajomym zamów materiały
Od ilu lat pracuje Pani/Pan na różnych stanowiskach menedżerskich:

powyżej 20 lat
powyżej 15 lat
powyżej 10 lat
powyżej 5 lat
poniżej 5 lat
jeszcze nie byłam/-em menedżerem
nie chcę być menedżerem


Subskrypcja najnowszych ofert pracy





Nasi partnerzy:

rp.pl
gazeta.pl
onet.pl
interia.pl
wp.pl

Peter Stracar, Dyrektor GE: Trzeba stworzyć markę Europy Środkowo-Wschodniej 2013.09.01

Warszawa - 30 sierpnia 2013 - "Konkurencyjność zawsze ściśle związana jest ze wskaźnikami ekonomicznymi. Pierwsze miejsce w rankingu IMD zajmują USA, drugie Szwajcaria, trzecie Hong-Kong. W żadnych z tych krajów koszty nie są niskie. Ich atuty są inne: doskonale rozwinięta infrastruktura, świetnie wykształceni ludzie, stabilny system prawny, prosperujący biznes i efektywny rząd. Europa Środkowo-Wschodnia powinna skupić się na tych właśnie obszarach. Zatem koszty pracy to tylko jeden z wielu elementów. Potrzebna jest współpraca w zakresie doskonalenia środowiska dla innowacji, zwiększania potencjału ekonomicznego, a także tworzenia marki Europy Środkowo-Wschodniej. Większa rozpoznawalność Europy Środkowo-Wschodniej jako regionu zagwarantuje nam większą konkurencyjność i szybszy wzrost gospodarczy." - stwierdził Peter Stracar, dyrektor GE na Europę Środkowo-Wschodnią.

Peter Stracar, CEO for GE in Central and Eastern Europe (CEE).
Foto dzięki uprzejmości GE
 

Warszawa – 30 sierpnia 2013

„Konkurencyjność zawsze ściśle związana jest ze wskaźnikami ekonomicznymi. Pierwsze miejsce w rankingu IMD zajmują USA, drugie Szwajcaria, trzecie Hong-Kong. W żadnych z tych krajów koszty nie są niskie. Ich atuty są inne: doskonale rozwinięta infrastruktura, świetnie wykształceni ludzie, stabilny system prawny, prosperujący biznes i efektywny rząd. Europa Środkowo-Wschodnia powinna skupić się na tych właśnie obszarach. Zatem koszty pracy to tylko jeden z wielu elementów. Potrzebna jest współpraca w zakresie doskonalenia środowiska dla innowacji, zwiększania potencjału ekonomicznego, a także tworzenia marki Europy Środkowo-Wschodniej. Większa rozpoznawalność Europy Środkowo-Wschodniej jako regionu zagwarantuje nam większą konkurencyjność i szybszy wzrost gospodarczy.” - stwierdził Peter Stracar, dyrektor regionalny koncernu General Electric na Europę Środkowo-Wschodnią.


Dzięki uprzejmości Grupy PTWP prowadzącej portal wnp.pl zamieszczamy poniżej pełny tekst wywiadu, jaki przeprowadził Redaktor Dariusz Ciepiela z Peterem Stracar, dyrektorem regionalnym amerykańskiego koncernu General Electric na Europę Środkowo-Wschodnią.

Peter Stracar, CEO for GE in Central and Eastern Europe (CEE).
Foto dzięki uprzejmości GE
 
Redaktor Dariusz Ciepiela
: Do niedawna pracował pan w Azji i Afryce. Jaką te regiony mają przewagę nad Europą Środkowo-Wschodnią w kontekście biznesowym?


Peter Stracar, dyrektor GE: - W swoim życiu zawodowym miałem rzeczywiście niezwykłą możliwość pracować w Czechach oraz innych krajach Europy Środkowej w czasie, kiedy te znajdowały się na bardzo wczesnym etapie transformacji gospodarczej.
To były bardzo ciekawe czasy.
Później miałem okazję pracować na Bliskim Wschodzie, w Afryce oraz Azji.
Teraz jestem w Europie Środkowej, więc wygląda na to, że wracam do korzeni.

Wydaje się, że Europa Środkowo-Wschodnia - w tym Polska, Czechy, Słowacja, Węgry i Rumunia - poczyniła na przestrzeni ostatnich dwudziestu lat niesamowite postępy.
Jesteśmy dziś w Unii Europejskiej, transformacja dobiegła końca, przeszliśmy od gospodarki planowej do gospodarki rynkowej.

Nie możemy porównywać Europy Środkowo-Wschodniej z Azją jako całością, gdyż Azja to niezwykle zróżnicowany region.

Z jednej strony mamy Japonię, która posiada bardzo dojrzałą gospodarkę, a z drugiej Indie, gospodarkę wschodzącą, która znajduje się w bardzo wczesnym stadium swojego rozwoju.

Dużo mówi się o Chinach, Indiach, czyli dużych gospodarkach wschodzących, i jeśli już musielibyśmy jakoś porównywać Europę Środkowo-Wschodnią z Azją, to prawdopodobnie właśnie z tymi krajami, gdyż ich wspólną cechą jest wczesny etap rozwoju gospodarczego.

Weźmy przykład Indii - tam mieszka miliard ludzi.
Stwarza to ogromne możliwości rozwoju na przestrzeni wielu lat.
Jednak gdy pod tym kątem spojrzymy na Europę Środkowo-Wschodnią, wszelkie porównania tracą sens, gdyż mieszka tu zaledwie sto trzydzieści milionów ludzi. Ale mamy silne atuty: wysoko wykwalifikowaną siłę roboczą, ekspertów i inżynierów, solidny system prawny, jesteśmy częścią Unii Europejskiej.
Zatem region charakteryzuje się stabilnością i przewidywalnością, co jest kluczowe dla biznesu. Dodatkowo, koszty prowadzenia działalności gospodarczej są tu rozsądne, co daje regionowi szansę, by stać się najszybszą i najbardziej dynamiczną częścią Europy.


Mówi pan o przewagach Europy Środkowej, ale wydaje się, że przynajmniej niektóre kraje azjatyckie potrafią w lepszy sposób przyciągnąć inwestorów zewnętrznych.

- Trudno tu o komentarz natury ogólnej, musielibyśmy zagłębić się w szczegóły.
Choć oczywiście w przypadku wielu gospodarek azjatyckich istotną rolę odgrywa niewątpliwie ich rozmiar, który sam w sobie obiecuje duże możliwości rozwoju i potrafi przyciągnąć inwestycje.
Jest to coś, czego nie jesteśmy w stanie zmienić.
Unia Europejska ma 500 milionów mieszkańców, a same tylko Chiny i Indie to ponad 2 miliardy ludzi.
W Europie Środkowo-Wschodniej musimy skupić się na zwiększaniu poziomu naszej konkurencyjności i innowacyjności.
To, moim zdaniem, jest właściwa droga.
Natomiast od krajów azjatyckich możemy się nauczyć elastyczności i tempa rozwoju.


Niedawno jeden z przedstawicieli dużej spółki sektora energetycznego powiedział, że w Azji jest niski koszt pracy i wysoki koszt energii, w USA jest wysoki koszt pracy i niski koszt energii, a Europa ma zarówno wysoki koszt pracy, jaki i wysoki koszt energii. Czy zgadza się pan z tym stwierdzeniem?

- Spojrzałbym na to z nieco innej perspektywy.
Weźmy ostatni ranking konkurencyjności opublikowany przez szwajcarski instytut IMD. Jest to jedna z najbardziej znanych analiz w tym obszarze.
Konkurencyjność zawsze ściśle związana jest ze wskaźnikami ekonomicznymi.
Pierwsze miejsce w rankingu IMD zajmują USA, drugie Szwajcaria, trzecie Hong-Kong.
W żadnych z tych krajów koszty nie są niskie. Ich atuty są inne: doskonale rozwinięta infrastruktura, świetnie wykształceni ludzie, stabilny system prawny, prosperujący biznes i efektywny rząd.

Europa Środkowo-Wschodnia powinna skupić się na tych właśnie obszarach.
Zatem koszty pracy to tylko jeden z wielu elementów.
Trzeba rozważać go w szerszej perspektywie, należy uwzględnić także kwestię konkurencyjności i poziomu kwalifikacji siły roboczej.

Jeśli mówimy o technologiach i innowacyjności, to najistotniejsze są właśnie te aspekty, a nie koszty pracy.

Nasz region w udany sposób łączy wszystkie te elementy, gdyż dysponujemy zaawansowaną technologią, a koszty pracy nie są tu wyśrubowane.

Jeśli chodzi o koszty energii, region jest w stanie zredukować je w znaczący sposób dzięki nowoczesnej infrastrukturze energetycznej.


Nie uważa pan, że europejski sektor energetyczny jest zbyt uzależniony od decyzji politycznych?

- Energetyka w wielu krajach to sektor strategiczny, gdyż jest kluczowa dla innowacyjności czy rozwoju przemysłu.
Bez zrównoważonego sektora energetycznego trudno o prawidłowy rozwój przemysłu.

Dziś cała Europa zastanawia się nad możliwymi kierunkami strategii energetycznej na kolejne 10, 15, czy 20 lat.

Naszym zdaniem ogromnie ważna dla Europy jest teraz współpraca na szczeblu europejskim, w tym połączenia transgraniczne i wdrażanie nowych technologii.


Jakie są najważniejsze wyzwania przed krajami Europy Środkowo-Wschodniej?

- Wciąż jest wiele do zrobienia odnośnie polepszenia warunków współpracy międzynarodowej w regionie.
Nie tylko w zakresie edukacji, ale również jej aspektu gospodarczego.

Powinniśmy wspólnie jako region reprezentować swoje interesy wobec Europy i świata. Wykorzystanie naturalnej synergii, którą mamy w regionie, da nam dużo większą siłę przebicia.
Mamy wspólną przeszłość, w każdym kraju podobnie przebiegała transformacja, mamy te same problemy i te same szanse rozwoju.

Wszystkie kraje regionu razem wzięte to przeszło 130 milionów ludzi.

W kategoriach PKB jest to prawie 2 biliony dolarów, czyli mniej więcej tyle, ile wynosi dochód Indii.

Jeśli spojrzymy na to z tej strony, wówczas okaże się, że dysponujemy znacznym potencjałem.

W skład regionu wchodzą kraje bałtyckie, Polska, Czechy, Węgry, Słowacja, Chorwacja, Rumunia czy Serbia. Niektóre należą już do Unii Europejskiej, inne wejdą niebawem.
Zatem jeśli mowa o współpracy międzynarodowej, to jest to obszar, w którym możemy się przenieść na zupełnie nowy poziom.

Potrzebna jest nieustanna współpraca w zakresie doskonalenia środowiska dla innowacji, zwiększania potencjału ekonomicznego, a także tworzenia marki Europy Środkowo-Wschodniej.

W dzisiejszym świecie istnieje ogromna konkurencja, zwłaszcza, gdy podejmowane są decyzje dotyczące zaangażowania w nowe inwestycje lub utrzymania dotychczasowych.

Większa rozpoznawalność Europy Środkowo-Wschodniej jako regionu zagwarantuje nam większą konkurencyjność i szybszy wzrost gospodarczy.


Rozmawiał: Dariusz Ciepiela


Źródło:

http://www.wnp.pl/
 


ASTROMAN Magazine - 2013.09.01

Paweł Olechnowicz: Europa potrzebuje silnej gospodarki

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1534  


ASTROMAN Magazine - 2013.06.09

Dr Andrzej Sadowski: Polsce dyktuje się co powinna chcieć, zamiast tego, co jest jej potrzebne

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1475  


ASTROMAN Magazine - 2013.06.01

Polska liderem w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej w Europie Środkowej

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1473  


ASTROMAN Magazine - 2013.06.01

Daniel Beneš, ČEZ: Komisja Europejska zapomina o trzech energetycznych filarach w Europie

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1470  


ASTROMAN Magazine - 2013.05.05

Wally Olins: Polska na tle świata musi się wyróżniać w każdej dziedzinie, potrzebuje osobowości i własnego stylu

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1458  



ASTROMAN Magazine

Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).



wydrukuj ten artykuł
  strona: 1 z 1
polecamy artykuły
iPhone Xs and iPhone XsMax bring the best and biggest displays to iPhone
Apple Watch Series 4: Beautifully redesigned with breakthrough communication, fitness and health capabilities
Apple introduces iPhone XR
T-Mobile and Ericsson Sign Major USD3.5 Billion 5G Agreement
Forest po Varso kolejnym kompleksem biurowym HB Reavis w Warszawie
The huge success of a Polish Kozminski University in the world rankings "Financial Times" Masters in Management 2018
IBM think Warsaw 2018 - Technologia w służbie ludzkości - 18 września 2018, Warszawa, Hotel Hilton
XXI edycja konkursu Polski Produkt Przyszłości
The Coca-Cola Company to Acquire Costa for USD5.1 Billion
How machine learning improves business efficiency - five practical examples
World Leading IoT Conference Series & IoT Tech Expo North America 2018 on November 28-29, Silicon Valley
The Cyber Security & Cloud Expo North America 2018 on November 28-29, 2018 - Santa Clara Convention Center
The AI & Big Data Expo North America on November 28-29, 2018 - Santa Clara Convention Center, Silicon Valley
Four ways to use a Kaggle competition to test artificial intelligence in business
Premier Mateusz Morawiecki: Pracownicze Plany Kapitałowe to lepsze zabezpieczenie emerytalne
strona główna  |  oferty pracy  |  executive search  |  ochrona prywatności  |  warunki używania  |  kontakt     RSS feed subskrypcja RSS
Copyright ASTROMAN © 1995-2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: TAU CETI.