wydrukuj poleć znajomym zamów materiały
Od ilu lat pracuje Pani/Pan na różnych stanowiskach menedżerskich:

powyżej 20 lat
powyżej 15 lat
powyżej 10 lat
powyżej 5 lat
poniżej 5 lat
jeszcze nie byłam/-em menedżerem
nie chcę być menedżerem


Subskrypcja najnowszych ofert pracy





Nasi partnerzy:

rp.pl
gazeta.pl
onet.pl
interia.pl
wp.pl

Paweł Olechnowicz: Europa potrzebuje silnej gospodarki 2013.09.01

Gdańsk - 27 sierpnia 2013 - "Nie można zadekretować nagłego odejścia od energetyki węglowej na rzecz odnawialnych źródeł energii, ponieważ nastąpi załamanie zaopatrzenia, nie mówiąc już o katastrofalnych skutkach dla konkurencyjności europejskiego przemysłu. Na świecie buduje się obecnie 1199 elektrowni na węgiel kamienny i brunatny, najwięcej w Indiach i Chinach. W Europie powstaje 51 takich elektrowni, przyrost mocy po ich włączeniu do sieci w Niemczech wyniesie 9.500 MW, we Włoszech 4.100 MW , a w Holandii 3.500 MW. Węgiel nadal jest podstawą energetyki. Na tym tle Polska, mówiąca o swoim bogactwie węglowym, wypada bardzo słabo." - pisze Paweł Olechnowicz, prezes Grupy LOTOS S.A., przewodniczący Rady Dyrektorów Central Europe Energy Partners.

Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos SA, przewodniczący Rady Dyrektorów Central Europe Energy Partners.
Źródło: Grupa Lotos
 

Gdańsk – 27 sierpnia 2013

Dzięki uprzejmości dziennika „Rzeczypospolita” zamieszczamy poniżej pełny tekst artykułu Pana Pawła Olechnowicza, prezesa Grupy LOTOS S.A., przewodniczącego Rady Dyrektorów Central Europe Energy Partners.


Europa potrzebuje silnej gospodarki

Utrzymywanie ostrych wskaźników redukcji emisji CO2 pogłębi nierówności w rozwoju nowych członków Wspólnoty Europejskiej w porównaniu ze wskaźnikami tzw. starej Unii.

Debata o przyszłości sektora energii w Europie rozwija się powoli, ale już teraz widać, że będzie to jeden z najtrudniejszych i najważniejszych sporów na najbliższe lata, nie tylko w wymiarze UE, ale i całego świata.

W kwestii tej zbiegło się kilka bardzo złożonych spraw, które nawzajem się warunkują, a niekiedy wykluczają.

Zjednoczona Europa poszukuje przyszłego modelu swojego istnienia w wielobiegunowym świecie szybko rosnących nowych potęg gospodarczych i ostrej konkurencji z ich strony.

Źródło: Grupa Lotos
 
Obawiam się, że w tej debacie o być lub nie być Europy za dużo jest szlachetnych koncepcji teoretycznych i pięknych idei, a za mało twardych liczb, chłodnego pragmatyzmu i konkretów.

Nie jest jeszcze za późno, żeby powrócić do źródeł tej debaty i zastanowić się nad strategicznym pytaniem:
Jaka ma być Europa przyszłości?


Efekty globalizacji

Ceny energii będą w tych rozważaniach jednym z bardzo ważnych elementów.

Wskaźniki różnią się w poszczególnych segmentach gospodarki, ale wszędzie koszt energii jest podstawowym elementem tworzenia kosztów towarów i usług.

To koszt przymusowy, który trzeba ponieść, żeby dostarczyć towar czy świadczenie usług na rynek. W warunkach globalizacji, w których walczy się o ułamki procent ceny, ci, którzy muszą wydać na energię 50 proc. więcej od konkurenta, nie mogą przetrwać.

Niestety nie wszyscy biorą to pod uwagę.

Europa podjęła szlachetną walkę o jakość życia na naszej planecie i jest światowym liderem oszczędnych technologii energetycznych, nowych źródeł energii i redukcji emisji gazów cieplarnianych.

Wydawało się, że reszta świata powinna nie tylko nas, Europejczyków, oklaskiwać, ale chętnie za nami podążać.

Niestety tak nie jest
.

Partykularne interesy wielu państw przeważają nad dobrem całej planety.

My narzucamy sobie ostre ograniczenia w emisjach CO2, inni robią to tylko częściowo, jeśli w ogóle.

Tworzy się kuriozalna sytuacja.

Na niespełna 10 proc. ludności świata (Europa) spoczywa narzucona przez nas samych odpowiedzialność za powstrzymanie zmian klimatycznych, redukcję emisji gazów cieplarnianych – inaczej mówiąc, za przyszłość całej Ziemi.

Reszta się do tego nie spieszy i raczej udaje, niż robi coś konkretnego.

Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos SA, przewodniczący Rady Dyrektorów Central Europe Energy Partners.
Źródło: Grupa Lotos
 
To są złe proporcje, sytuacja niemożliwa do utrzymania.

Nie możemy być marzycielami, którzy dla wielkich idei stwarzają zagrożenia rozwoju gospodarczego i dobrobytu swoich społeczeństw.

Europa już zaczyna przegrywać międzynarodową rozgrywkę w produkcji przemysłowej, chociaż jest na początku drogi redukcji zanieczyszczeń i ograniczeń emisji.

Jeśli nadal będzie nią kroczyć, co stanie się dalej?

Będzie narastający kryzys gospodarczy, rosnące bezrobocie i coraz silniejsze napięcia społeczne.

To nie są teoretyczne gdybania, to sytuacja, którą zaczniemy dostrzegać i coraz boleśniej odczuwać już za kilka lat.

Już dzisiaj europejscy producenci przenoszą produkcję energochłonnych wyrobów do USA, gdzie ceny energii dla przemysłu są o blisko 50 proc. niższe niż w Europie.

Sektor petrochemiczny wyda w najbliższych latach 95 mld dolarów na inwestycje w Ameryce, przyciągnięty przez niskie ceny gazu ziemnego.

Do 2025 roku powstanie tam milion nowych miejsc pracy.

Wielkie koncerny europejskie przesuwają produkcję nawozów sztucznych, plastiku czy stali do Stanów Zjednoczonych i otwarcie mówią o powodach takiej decyzji: zbyt drogiej energii w Europie.

Badanie przeprowadzone przez firmę konsultingową Accenture wykazało, że 58 proc. przywódców biznesu nie wierzy, iż w ciągu najbliższych trzech lat przemysł europejski będzie w stanie konkurować kosztami z rywalami w USA, Eurazji i Azji.

Paweł Olechnowicz, prezes Grupy Lotos SA, przewodniczący Rady Dyrektorów Central Europe Energy Partners.
Źródło: Grupa Lotos
 
Komisarz ds. energii UE Günther Oettinger
ostrzega
:
„Jeśli w Europie nie zareagujemy na rosnące różnice cen energii w światowej konkurencji, nie będziemy w stanie konkurować ze światem już za 10 lat".

Podobnie wypowiada się Herman van Rompuy, przewodniczący Rady Europejskiej, który podkreśla, że racjonalne ceny energii są kluczem do utrzymania fabryk i miejsc pracy w Europie.
Ostrzega on, że nie można konkurować z zagranicznymi firmami, które za prąd płacą połowę cen europejskich
.


Znany problem

Organizacja Central Europe Energy Partners, ciesząca się coraz większym autorytetem ekspertów, która powstała z inicjatywy i przy udziale Grupy Lotos, zajmuje się tym problemem już od kilku lat.

Ostrzega ona, że dogmatyczne utrzymywanie bardzo ostrych wskaźników redukcji emisji CO2 pogłębi nierówności w rozwoju nowych członków Wspólnoty w porównaniu ze wskaźnikami tzw. starej Unii.

Nie można bowiem zadekretować nagłego odejścia od energetyki węglowej na rzecz odnawialnych źródeł energii, ponieważ nastąpi załamanie zaopatrzenia, nie mówiąc już o katastrofalnych skutkach dla konkurencyjności europejskiego przemysłu.

Na świecie buduje się obecnie 1199 elektrowni na węgiel kamienny i brunatny, najwięcej w Indiach i Chinach.

W Europie powstaje 51 takich elektrowni, przyrost mocy po ich włączeniu do sieci w Niemczech wyniesie 9.500 MW, we Włoszech 4.100 MW , a w Holandii 3.500 MW .

Węgiel nadal jest podstawą energetyki.

Na tym tle Polska, mówiąca o swoim bogactwie węglowym, wypada bardzo słabo.

Należy przypomnieć, że decyzja dotycząca rozbudowy EC w Opolu to poniżej 5 proc. całkowitego zapotrzebowania na energię elektryczną, wytwarzaną w Polsce.

Jeżeli założymy, że udział tej energii (generowanej z węgla) spadnie z dzisiejszego poziomu 90 do 60–70 proc. w 2030 roku, to ciągle różnica między 5 proc., EC Opole a potrzebami Polski na poziomie 60–70 proc. jest ogromna i nie za bardzo widać tu dynamikę w niwelowaniu tej luki.

Nikt rozsądny nie może kwestionować konieczności redukowania emisji gazów cieplarnianych i przestawiania energetyki na mniej szkodliwe dla natury systemy.

Ten proces nie może być jednak gwałtowny i sztucznie przyspieszany bez oglądania się na konsekwencje.

Energetykę węglową należy modernizować, ale nie można jej eliminować.
Jest ona ważnym i trwałym czynnikiem bezpieczeństwa energetycznego w wielu krajach Europy i ten fakt musi być stale uwzględniany.

Tak bowiem polityka, jak i gospodarka to sztuka realizmu.

W naszej wspólnej Europie wszyscy muszą odpowiadać za wszystko, a to powinno dotyczyć całego świata.

Oby zbliżająca się konferencja klimatyczna w Warszawie (COP 19) wykazała jak największą jednomyślność nie tylko w trosce wszystkich o przyszłe losy świata, ale by przyjęto w tym zakresie również konkretne działania.


Paweł Olechnowicz

Autor jest prezesem Grupy LOTOS S.A. oraz przewodniczącym Rady Dyrektorów Central Europe Energy Partners.


Źródło:

 


ASTROMAN Magazine - 2013.06.09

Dr Andrzej Sadowski: Polsce dyktuje się co powinna chcieć, zamiast tego, co jest jej potrzebne

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1475  


ASTROMAN Magazine - 2013.06.01

Polska liderem w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej w Europie Środkowej

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1473  


ASTROMAN Magazine - 2013.06.01

Daniel Beneš, ČEZ: Komisja Europejska zapomina o trzech energetycznych filarach w Europie

http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1470  



ASTROMAN Magazine

Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).



wydrukuj ten artykuł
  strona: 1 z 1
polecamy artykuły
SAMSUNG. The Galaxy Note9 Unpacked 2018 Takes a Leap Toward a More Connected World
SAMSUNG. Nowy Galaxy Note9 - dla tych, którzy pragną mieć wszystko
LANXESS plans to sell remaining 50 percent stake in joint venture ARLANXEO to Saudi Aramco
"Pępowina" zaprojektowana w Warszawie poleci na Marsa. Mechanizm zaprojektowali i wykonali inżynierowie z SENER Polska
Cisco Announces Intent to Acquire Duo Security for USD2.35 billion
NVIDIA. Why GeForce Is the Graphics Platform of The International 2018
Pipistrel Alpha Electro aircraft. First flight of an electric aircraft in Finland
Bridgestone premieres leading-edge products and solutions offering ultimate efficiency, convenience and sustainability at IAA 2018
Harley-Davidson Accelerates Strategy to Build Next Generation of Riders Globally
China-Europe Railway Express (Zhengzhou): The Silk Rail Road Gets on Track
Volkswagen's all-electric I.D. R race car sets a new standard at the world's highest road race at the 2018 Pikes Peak International Hill Climb
The Microsoft Inspire 2018: Opening doors for partner innovation, growth and differentiation
Intercept Sets Distance Record for Lockheed Martin's Hit-to-Kill Patriot Advanced Capability PAC-3 MSE
ESA: New satellite launch extends Galileo's global reach
Atos to acquire American company Syntel to create global digital transformation leader for USD3.4 billion
strona główna  |  oferty pracy  |  executive search  |  ochrona prywatności  |  warunki używania  |  kontakt     RSS feed subskrypcja RSS
Copyright ASTROMAN © 1995-2018. Wszelkie prawa zastrzeżone.
Projekt i wykonanie: TAU CETI.