|
Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński, Rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie, były Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego.
Foto dzięki uprzejmości vistula.edu.pl |
|
Warszawa – 07 czerwca 2013
„Patriotyzm ekonomiczny to takie działania podejmowane przez sektor publiczny, sektor polskich firm i konsumentów, które promują rozwój polskich firm. Mądre wsparcie administracji publicznej może znakomicie przyspieszyć rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych. Patriotyzm ekonomiczny powinien też być obecny w zakupach Polaków. Jeżeli miliony Polaków będą robiły podobnie, jak robią Niemcy, to wówczas strumień pieniędzy będzie płynął do naszych firm i pozwalał im na rozwój produktów oraz na ekspansję międzynarodową.” – pisze
prof. dr hab. Krzysztof Rybiński, Rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie, były Wiceprezes Narodowego Banku Polskiego.
Dzięki uprzejmości dziennika „
Rzeczypospolita” oraz portalu
rybiński.eu zamieszczamy poniżej
pełny tekst artykułu prof. dr hab. Krzysztofa Rybińskiego.
Patriotyzm ekonomiczny
Patriotyzm ekonomiczny to takie działania podejmowane przez sektor publiczny, sektor polskich firm i konsumentów, które promują rozwój polskich firm.
Czyli to na przykład takie organizowanie przetargów publicznych, żeby jak największe szanse miały polskie firmy.
W ramach przepisów unijnych można to robić w ten sposób, że zamawia się towary i usługi w małych i średnich firmach, bo małe firmy zagraniczne nie mają środków, żeby startować w takich przetargach, i zlecenia trafią do firm polskich.
To takie formułowanie warunków przetargu, żeby poza dostarczeniem towaru i usługi zobowiązać firmę do stworzenia centrum badawczo-rozwojowego na miejscu, w Polsce, które będzie przez kilka lat dalej rozwijało dany produkt lub usługę i dostarczenie środków publicznych na ten cel.
To także będzie premiowało polskie firmy, bo zagraniczne niechętnie przenoszą centra badawcze ze swoich krajów macierzystych do Polski.
|
Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński
Foto dzięki uprzejmości rybinski.eu
|
|
Polityka patriotyzmu ekonomicznego działa bardzo skutecznie, mogę podać wiele przykładów.
Choćby
polska firma rodzinna Solaris, która sprzedaje polskie autobusy do wielu krajów na kilku kontynentach i która ma cztery fabryki pod Poznaniem – nie powstałaby, gdyby nie zamówienie na autobusy od
prezydenta Poznania.
Podobnie
RADWAG, polska innowacyjna firma rodzinna, która ma ponad 10 proc. globalnego rynku wag precyzyjnych – też nie powstałaby, gdyby nie duże zamówienie
Poczty Polskiej na proste wagi, co pozwoliło zgromadzić własne środki na badania i rozwój.
Mądre wsparcie administracji publicznej może znakomicie przyspieszyć rozwój polskich firm na rynkach międzynarodowych.
Tak robią rządy wielu rozwiniętych krajów Unii Europejskiej i my też powinniśmy przyjąć taką praktykę działania.
Patriotyzm ekonomiczny powinien też cechować działania polskich firm.
Na przykład jak buduje się nowy biurowiec, to jego wyposażenie powinno być polskie, od pisuarów i sedesów po inne części wyposażenia.
|
Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński
Foto dzięki uprzejmości rybinski.eu
|
|
Patriotyzm ekonomiczny powinien też być obecny w zakupach Polaków.
Na przykład, gdy kupuję jogurt, to zawsze szukam na półce produktu polskich spółdzielni mleczarskich, a nie sięgam po produkty firmowane przez zagraniczne firmy.
Jeżeli miliony Polaków będą robiły podobnie, jak robią Niemcy, to wówczas strumień pieniędzy będzie płynął do naszych firm i pozwalał im na rozwój produktów oraz na ekspansję międzynarodową.
Przykładem takiego sukcesu w branży spożywczej jest polska firm Maspex, w branży odzieżowej firma LPP, w branży chemii budowlanej firma Selena.
Polskie firmy mają produkty świetnej jakości, tylko niestety są mniej zasobne finansowo i nie stać ich na tak agresywne kampanie reklamowe, jakie stosują zagraniczne koncerny.
Jak wszyscy będziemy stosować reguły patriotyzmu ekonomicznego, to jako kraj będziemy się szybciej rozwijać i bogacić.
Krzysztof Rybiński
Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński
Rektor Akademii Finansów i Biznesu Vistula w Warszawie.
|
Prof. dr hab. Krzysztof Rybiński
Foto dzięki uprzejmości vistula.edu.pl |
|
Absolwent Uniwersytetu Warszawskiego.
Doktor habilitowany nauk ekonomicznych.
W przeszłości pełnił ważne funkcje w sektorze publicznym i prywatnym, w kraju i za granicą. Był wiceprezesem Narodowego Banku Polskiego, członkiem Komisji Nadzoru Finansowego, członkiem unijnego Komitetu Ekonomiczno-Finansowego i wicegubernatorem Banku Światowego.
Pełnił funkcje głównego ekonomisty w kilku bankach, był partnerem w Ernst&Young, jest członkiem rad nadzorczych w firmach w sektorze finansowym.
Wielokrotnie wyróżniany przez krajowe i zagraniczne opiniotwórcze pisma.
Publikował między innymi w Financial Times, The Economist i Wall Street Journal.
Źródła:
ASTROMAN Magazine - 2013.06.09
Dr Andrzej Sadowski: Polsce dyktuje się co powinna chcieć, zamiast tego, co jest jej potrzebne
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1475
ASTROMAN Magazine - 2013.06.01
Polska liderem w rankingu atrakcyjności inwestycyjnej w Europie Środkowej
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1473
ASTROMAN Magazine - 2013.06.01
Daniel Beneš, ČEZ: Komisja Europejska zapomina o trzech energetycznych filarach w Europie
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1470
ASTROMAN Magazine - 2013.05.25
Prof. Leszek Balcerowicz: Wszystkie partie powinny zająć się poprawą warunków do pracy i przedsiębiorczości
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1466
ASTROMAN Magazine - 2013.05.12
Dr Andrzej Sadowski: Demokracja w Polsce stała się ustrojem, w którym realną władzę sprawuje biurokracja
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1462
ASTROMAN Magazine - 2013.05.12
Pomyśl o Przyszłości: 21 powodów dlaczego nie możemy dogonić Zachodu
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1461
ASTROMAN Magazine - 2013.05.03
Jan Gmurczyk: Dbajmy o przedsiębiorców i odczarujmy rynek pracy
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1455
ASTROMAN Magazine - 2013.05.03
Prof. Leszek Balcerowicz: Potrzebujemy strażników wolności gospodarczej i społecznej
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1454
ASTROMAN Magazine - 2013.05.01
Global Social Progress Index 2013. Sweden on top spot, Poland ranked 13th overall
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1451
ASTROMAN Magazine - 2013.04.08
Jak zwiększyć konkurencyjność mikro, małych i średnich przedsiębiorstw w Polsce
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1439
ASTROMAN Magazine - 2013.03.16
Europejskie organizacje profesjonalistów krytykują polskie budownictwo drogowe
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1424
ASTROMAN Magazine - 2013.02.20
Prof. Andrzej Koźmiński: Armia okupacyjna jest w Polsce
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1412
ASTROMAN Magazine - 2013.01.27
PAIiIZ: Polskie przepisy hamują napływ zagranicznych inwestycji do Polski
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1398
ASTROMAN Magazine - 2013.01.10
Prof. Leszek Balcerowicz: Sensowne działania antykryzysowe to są takie, które trwale usuwają bariery rozwoju gospodarki
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1381
ASTROMAN Magazine - 2012.12.22
Dariusz Rosiak: Dyktatura bylejakości
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1372
ASTROMAN Magazine - 2012.12.09
Prof. Witold Orłowski: Trwałe miejsca pracy tworzone są tylko w sektorze prywatnym
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1364
ASTROMAN Magazine - 2012.10.21
Ranking najdynamiczniej rozwijających się gospodarek na świecie 2012
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1335
ASTROMAN Magazine - 2012.01.24
Robert Gwiazdowski: Praca na etacie najbardziej opłaca się państwu
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1158
ASTROMAN Magazine - 2011.12.26
Tomasz Wróblewski: Życzenia dla Polski. Dajmy sobie szansę, żeby być znowu krajem wielkiej mocy
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1132
ASTROMAN Magazine
Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).