|
Stephen F. O'Bryan jest Wiceprezesem ds. Strategii i Rozwoju Lockheed Martin Mission Systems and Training, jednej z pięciu podstawowych części amerykańskiego koncernu.
Foto dzięki uprzejmości Lockheed Martin |
|
Warszawa – 01 lutego 2016
Dzięki uprzejmości dziennika „
Rzeczpospolita”, zamieszczamy poniżej
pełny tekst wywiadu przeprowadzonego przez redaktora Marcina Piaseckiego z dziennika „Rzeczpospolita” ze Stephenem F. O'Bryanem, Wiceprezesem ds. Strategii i Rozwoju Lockheed Martin Mission Systems and Training.
Wchodzimy do Polski na długo
W Świdniku przez długie lata będziemy produkować black hawki. Później zastąpią je nowe rozwiązania śmigłowcowe – powiedział Stephen F. O'Bryan, wiceprezes ds. strategii i rozwoju Lockheed Martin Mission Systems and Training.
Marcin Piasecki, „Rzeczpospolita”: Lockheed Martin został właścicielem PZL Mielec. Co koncern zamierza zrobić z zakładem w Polsce: sprzeda go, będzie rozwijał? Jeśli tak, to w jakim kierunku?
Stephen F. O'Bryan: To dla nas fantastyczne przedsięwzięcie. Dokładne określenie docelowej roli, jaką Mielec będzie odgrywał w naszym koncernie, wymaga czasu.
W tej chwili to największa fabryka należąca do Lockheed Martin poza Ameryką Północną. PZL ma imponującą historię: 15 tysięcy wyprodukowanych przez lata samolotów i śmigłowców to coś znaczy.
Przejście Mielca, wraz z całym Sikorskym, ze struktur koncernu UTC do Lockheeda Martina daje tej firmie dużą szansę. Mamy przy tym na uwadze wszystkich pracowników, zarówno tych przy taśmie, jak i inżynierów oraz konstruktorów.
Jako jeden z największych graczy przemysłu obronnego na świecie jesteśmy w stanie zaoferować im dużo większe możliwości niż Sikorsky w ramach UTC.
Polskie zakłady staną się istotnym punktem w światowym łańcuchu dostaw, istotny będzie również transfer technologii.
To korzyść z bycia częścią tak potężnej organizacji jak Lockheed Martin.
Możemy prowadzić w Mielcu zupełnie inne przedsięwzięcia niż dotychczas.
Jakie?
Za wcześnie o tym mówić, ale na pewno jesteśmy zainteresowani rozwojem zespołu konstrukcyjnego i inżynierskiego.
Na pewno przez długie lata będą tutaj produkowane śmigłowce Black Hawk.
Później tę maszynę zastąpią nowe rozwiązania śmigłowcowe.
Czyli przyszłość fabryki w Mielcu jest...
...świetna. O tym zresztą rozmawiamy na spotkaniach naszych wewnętrznych zespołów. Sprzedaż śmigłowców Black Hawk uznajemy za niezagrożoną w najbliższym czasie i Mielec będzie znaczącym dostawcą na rynki międzynarodowe.
Mamy ponad 3 tysiące zamówień na maszyny, bardzo dużo pochodzi z Bliskiego Wschodu i Azji.
To przyszłość Mielca w strukturze całego naszego koncernu.
A przyszłość w Polsce?
Oczywiście oczekujemy na decyzje polskiego rządu.
Jesteśmy w stanie bardzo szybko wyprodukować black hawki na potrzeby waszej armii. A nasze atuty to działająca linia produkcyjna w Mielcu i olbrzymie doświadczenie – ponad 3 tysiące tych maszyn dostarczonych najróżniejszym siłom zbrojnym, przede wszystkim amerykańskim.
Czy to oznacza, że zmienicie ofertę dla Polski, jeżeli chodzi o kupno black hawków?
Nie mogę jeszcze mówić o szczegółach, ale jesteśmy w stanie teraz dostarczyć każde uzbrojenie dla tych śmigłowców, jakiego zażyczy sobie polski rząd.
Także program treningowo-logistyczny będzie znacznie bardziej atrakcyjny.
No i nasza oferta współpracy dla polskiego przemysłu, w tym Polskiej Grupy Zbrojeniowej – to będzie zupełnie nowa jakość.
Poprzednio MON zarzucało Sikorsky'emu, że chciał sprzedać Polsce nieuzbrojone black hawki. Czy w tej ewentualnej nowej ofercie będą już uzbrojone?
Tak. Lockheed Martin produkuje i sprzedaje środki bojowe.
Jaka będzie przyszłość Mielca, jeżeli polski rząd powie black hawkom: nie?
Mielec jest bardzo ceniony w grupie, na przykład jako producent kabin do black hawków.
To najwyższa jakość. Ich produkcja będzie wciąż trwała, a to oznacza możliwość wyposażania w nie setek black hawków zamawianych na całym świecie.
Sądzę zresztą, że nowe możliwości produkcyjne całych śmigłowców otworzą się już w najbliższych miesiącach.
|
Stephen F. O'Bryan, Wiceprezes ds. Strategii i Rozwoju Lockheed Martin Mission Systems and Training.
Foto dzięki uprzejmości Lockheed Martin |
|
Gdyby Polska była zainteresowana black hawkami, kiedy nastąpiłaby dostawa?
Pierwszych maszyn – jeszcze przed końcem tego roku.
Polska była zainteresowana jednym z najbardziej nowoczesnych typów uzbrojenia: pociskami JASSM o przedłużonym zasięgu, produkowanymi właśnie przez Lockheeda Martin. Kiedy będzie mogła je kupić?
Tutaj nie mamy jeszcze decyzji, to zależy od postanowień polskich i amerykańskich władz. Polska może kupić JASSM tylko od rządu USA, a nie od firmy Lockheed Martin, choć faktycznie to my je produkujemy.
Rywalizowaliście z Raytheonem o dostawę do Polski systemu obrony przeciwlotniczej i przeciwrakietowej średniego zasięgu. Czy oferta waszego konsorcjum MEADS jest aktualna?
Podtrzymujemy naszą ofertę.
Polska może się stać pełnoprawnym członkiem konsorcjum pracującego nad systemem. Tutaj nic się nie zmieniło.
Co by się działo, gdyby Polska zdecydowała się na ten system?
Gdyby Polska weszła do MEADS, możliwości zaangażowania przemysłowego bardzo by wzrosły.
Zresztą nie tylko przemysłowego, stalibyście się równorzędnym członkiem tego konsorcjum. Olbrzymie znaczenie ma dla nas fakt, że Niemcy postanowiły rozwijać u siebie system MEADS. To oznacza, że są nim zainteresowane czołowe państwa NATO.
Jak sobie państwo wyobrażają działanie Lockheeda Martina w Polsce?
Powtórzę jeszcze raz: mamy tutaj największą fabrykę poza Ameryką.
Nawet przed kupnem Sikorsky'ego traktowaliśmy naszą obecność w Polsce jako sprawę niezwykle istotną, wasz kraj jest dla nas numerem jeden w regionie.
Uważnie przyglądaliśmy się waszym kadrom, patrzyliśmy na możliwości przemysłu, chcieliśmy stać się jego partnerem.
A kiedy kupiliśmy zakłady w Mielcu, zyskaliśmy zupełnie nową jakość.
Oprócz programów doraźnych, na przykład offsetowych, mamy możliwość rozwoju naszych strategicznych wizji związanych na przykład z transferem technologii, rozwojem kadry czy poszukiwaniem kooperantów.
To zadania na długie lata.
Rozmawiał: Marcin Piasecki
Stephen F. O'Bryan
|
Stephen F. O'Bryan
Foto dzięki uprzejmości Lockheed Martin |
|
Stephen F. O'Bryan jest Wiceprezesem ds. Strategii i Rozwoju Lockheed Martin Mission Systems and Training, jednej z pięciu podstawowych części amerykańskiego koncernu. Przed przejściem do biznesu służył w US Navy.
W 2015 roku Lockheed Martin poprzez zakup producenta śmigłowców Sikorsky stał się właścicielem PZL Mielec.
Źródło: Dziennik „Rzeczpospolita”
http://www.rp.pl/
ASTROMAN Magazine - 2015.11.21
Lockheed Martin Introduces Next-Generation Radar Technology
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1995
ASTROMAN Magazine - 2014.12.20
Lockheed Martin-Built MUOS-3 Secure Communications Satellite Encapsulated in Launch Vehicle Fairing
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1849
ASTROMAN Magazine - 2014.12.13
Lockheed Martin Receives JASSM Contract For Additional Finnish Air Force F-18 Integration
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1846
ASTROMAN Magazine - 2014.11.09
U.S. Navy and Lockheed Martin Deliver Third MUOS Secure Communications Satellite for Mobile Warfighters
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1825
ASTROMAN Magazine – 2014.09.04
U.S. Government Gives Green Light to Lockheed Martin Team's JLTV Production Plans
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1784
ASTROMAN Magazine – 2014.08.16
Lockheed Martin Commercial Launch Services Successfully Launches WorldView-3 Satellite
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1775
ASTROMAN Magazine - 2012.07.15
Lockheed Martin To Pursue Management And Operating Contract For Sandia National Laboratories
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1273
ASTROMAN Magazine - 2012.04.09
Lockheed Martin Receives $1.05 Billion, Five-Year U.S. Navy Contract for MH-60R/S Cockpits and Integrated Systems
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1218
ASTROMAN Magazine - 2011.12.12
Lockheed Martin: Apache M-TADS/PNVS Team Receives U.S. Secretary Of Defense Performance Based Logistics Award
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1119
ASTROMAN Magazine – 2011.08.28
U.S. Air Force And Lockheed Martin Sign 5-Year Tri-Mode Seeker Cooperative Agreement
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=1046
ASTROMAN Magazine - 2011.04.22
Lockheed Martin Names Michael Feeley Vice President and General Manager Of San Diego Site
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=952
ASTROMAN Magazine - 2010.12.19
Lockheed Martin F-35 Program Achieves Overall 2010 Flight Test Target
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=860
ASTROMAN Magazine - 2009.12.05
Lockheed Martin-Microsoft Agreement to Bring Better Training to Warfighters
http://www.astroman.com.pl/index.php?mod=magazine&a=read&id=610
ASTROMAN Magazine
Publikacja tekstów pochodzących z wydawnictw prasowych bądź elektronicznych prezentowanych w ASTROMAN Magazine nie ma charakteru komercyjnego, służy wyłącznie celom edukacyjnym, dydaktycznym i naukowym - zgodnie z Ustawą o prawie autorskim i prawach pokrewnych z dnia 04.02.1994 r. (Dz. U. z dn. 23.02.1994 r. nr 24, poz. 83).
Editor-in-Chief of ASTROMAN magazine: Roman Wojtala, Ph.D.