Jesienią amerykański koncern lotniczy otworzy w Warszawie regionalne przedstawicielstwo. Informację tę potwierdziliśmy w Seattle. - Komunikat zostanie wydany wkrótce - usłyszeliśmy w Boeingu. Na razie Henryka Bochniarz odmawia komentarza.
Przedstawicielstwa regionalne zajmują się m.in. wynajdywaniem firm, które mogłyby współpracować z producentem samolotów. Na świecie jest ich kilkanaście. Znajdują się m.in. w Chinach, Niemczech, Azji Południowo-Wschodniej.
Fakt, że Boeing chce stworzyć nowe biuro w Polsce, to szansa na zamówienia dla naszych fabryk i pozyskanie nowoczesnych technologii. W Polsce dla amerykańskiego koncernu pracują już trzy zakłady.
Polska będzie musiała konkurować z innymi państwami regionu o zamówienia, ale Amerykanie znają nas jako kraj, gdzie można wyprodukować dobrze i tanio. W sytuacji, kiedy na rynku samolotów pasażerskich trwa ostra rywalizacja i stale dąży się do obniżenia kosztów, szanse na zwiększenie produkcji w Polsce rosną. Tę rywalizację wygrywają Amerykanie. Europejski Airbus zebrał w tym roku 85 zamówień na samoloty, Boeing - 409.
Danuta Walewska
-------------------------------------------
Kariery Polaków za granicą
Arkadiusz Etryk, dyrektor zarządzający Raiffeisen-Leasing International w Wiedniu. Nadzoruje działalność 15 spółek w naszej części Europy
Grzegorz Esz, wiceprezes ds. marketingu największego w Rosji operatora telefonii komórkowej MTS
Lesław Kuzaj, prezes General Electric na Europę Środkową
Ryszard Łada, wiceprezes koncernu Motorola w Europie Środkowej i Wschodniej
Sergiusz Wiza, dyrektor generalny Microsoftu na rynku WNP
Stanisław Szuder, członek zarządu Lucent Technologie na Europę Środkową i Wschodnią, Bliski Wschód i Afrykę s.g.
-------------------------------------------
Razem z Boeingiem przylecą do nas nowe technologie i dolary
W październiku koncern z Seattle uruchomi w Warszawie biuro obejmujące zasięgiem działania nasz region - wynika z informacji "Rzeczpospolitej". Będzie nim kierować Henryka Bochniarz, która już została wiceprezesem w dziale międzynarodowym Boeinga
Henryka Bochniarz odmawia komentarza w tej sprawie. Bardziej rozmowny jest Charlie Miller, odpowiedzialny za kontakty z prasą w Europie, Afryce i na Bliskich Wschodzie w biurze Boeinga w Londynie.- Od dłuższego czasu chcieliśmy mieć swoje przedstawicielstwo w Warszawie na całą Europę Środkową i Wschodnią mówi "Rz" Charlie Miller . Takich przedstawicielstw jak warszawskie Boeing ma na świecie kilkanaście, między innymi w Chinach, Niemczech, Azji Południowo-Wschodniej. Zadaniem ich szefów jest poszukiwanie najbardziej konkurencyjnych dostawców dla koncernu oraz klientów, którzy kupiliby jego samoloty.
Decyzje warte miliardy dolarów
Jesienią ubiegłego roku Polskie Linie Lotnicze LOT kupiły od Boeinga osiem samolotów za ponad 900 milionów dolarów. O kontrakt na dostawę dla LOT z Amerykanami rywalizował europejski Airbus. Podczas uroczystości podpisania umowy przedstawiciele koncernu wspominali, że Boeing wiąże wielkie nadzieje z Polską i z regionem. - Polska jest ważnym rynkiem, bo na was patrzą wszystkie kraje dookoła, dlatego każdy tutaj chce wygrać- mówił "Rz" ówczesny prezes Boeinga Harry C. Stonecipher. Wygląda na to, że Amerykanie dotrzymają słowa. Warszawskie biuro będzie miało wpływ na podejmowane w Chicago i Seattle decyzje, chociażby dotyczące zakupów i poszukiwania miejsc do produkcji. W Europie roczna wartość zamówień Boeinga wynosi 4 miliardy dolarów.
Boeing zamawia i inwestuje
Amerykański koncern działa już w Polsce. Są więc spore szanse, że polskie firmy dostaną kontrakty od potentata z Seattle. To nie tylko nadzieja na dodatkowe przychody i zyski, ale także na pozyskanie nowoczesnych technologii, których w Polsce się nie stosuje. Dla Boeinga pracują krośnieńskie zakłady Goodrich. - Niektóre technologie udostępnione nam przez Amerykanów są unikalne nie tylko w skali europejskiej, ale i światowej - zapewnia Sylwester Kozioł, dyrektor ds. logistyki i zarządzania projektami w Goodrich Krosno. Z Boeingiem i jego poddostawcami związane są zamówienia na komponenty lotnicze z rzeszowskiej WSK, należącej do Pratt & Whitney. Polscy inżynierowie z warszawskiego centrum projektowego General Electric uczestniczą w badaniach nad najnowszymi silnikami GEnx, przeznaczonymi do boeingów.
Wytwórnia Zespołów Kooperacyjnych Mielec, która w ubiegłym roku podpisała już trzeci kontrakt z Boeingiem, dostarcza tej firmie części zamienne. - Mamy wyłączność na wytwarzanie części zamiennych - twierdzi Bogdan Bańko, dyrektor zarządzający mieleckiego zakładu. Pośrednio polskie przedsiębiorstwa współpracują także w produkcji samolotu Dreamliner. Zakłady Narzędziowe z Mielca dostarczają Amerykanom narzędzia do towarowej wersji Boeinga 747 Large Cargo Freighter.
Na rynku będzie ciaśniej
Ekspansja Boeinga w Polsce jest konsekwencją zaciekłej rywalizacji, którą producent prowadzi z europejskim Airbusem. Jeszcze dwa lata temu Boeing był niezaprzeczalnym liderem, ale w ubiegłym roku Airbus w szybkim tempie zaczął doganiać rywala z Seattle. Teraz znów zwycięża Boeing, który w tym roku zdobył zamówienia na 409 maszyn, podczas gdy Airbus tylko na 85.
Eksperci nie mają wątpliwości, że na tym rynku w najbliższych latach będzie robiło się coraz ciaśniej. Do gry wchodzi również brazylijski Embraer, który postanowił wyprodukować samoloty o wielkości i zasięgu zbliżonych do parametrów Airbusa 319 i Boeinga 737. O zamiarze produkowania samolotów informują również Chińczycy i Hindusi. W lotnictwie jednak liczy się nie tylko komfort podróży, ale - coraz bardziej - oszczędności w eksploatacji samolotów oraz stopień zagrożenia dla środowiska. W tym przypadku najnowszy model Boeinga jest dość atrakcyjny. Zużywa o 20 proc. mniej paliwa na każdego pasażera, niż samoloty produkowane obecnie. Koszty jego eksploatacji są o 10 proc. niższe, ma też większy zasięg lotu.
Danuta Walewska, wsp. Zbigniew Lentowicz
-------------------------------------------
Z konsultingu do koncernu
Sylwetka
Henryka Bochniarz jest absolwentką Szkoły Głównej Planowania i Statystyki w Warszawie, doktorem ekonomii i stypendystką Fundacji Fulbrighta. W latach 1985 1987 wykładała na University of Minnesota w USA. W Polsce założyła Stowarzyszenie Doradców Gospodarczych. Jest prezesem spółki Nicom Consulting, która przygotowywała kilka projektów prywatyzacyjnych. Zasiada w radach nadzorczych, m.in. Commercial Union w Polsce i ComputerLandu. Jest członkiem grup doradczych przy OECD i Banku Światowym. Jednocześnie pełni funkcję przewodniczącej Polsko-Japońskiego Komitetu Gospodarczego.
W rządzie Jana Krzysztofa Bieleckiego była ministrem przemysłu i handlu. W latach 1996 1999 kierowała Polską Radą Biznesu, a od roku 1999 roku jest prezydentem Polskiej Konfederacji Pracodawców Prywatnych. Jest także wiceprzewodniczącą UNICE, największej organizacji pracodawców w Unii Europejskiej, oraz wiceprzewodniczącą Komisji Trójstronnej w Polsce.
Otrzymała Nagrodę Kisiela w 1998 roku, a w 2003 została odznaczona Nagrodą im. Andrzeja Bączkowskiego za wkład w rozwój dialogu społecznego w Polsce. Rok później otrzymała Krzyż Komandorski Orderu Polonia Restituta.
Jest współfundatorką Nagrody Literackiej Nike. W ubiegłorocznych wyborach prezydenckich była kandydatką z ramienia Partii Demokratycznej demokraci.pl. Mężatka, ma dwoje dzieci i siedmioro wnuków. Ma 59 lat.
d.w.